Astronautka Peggy Whitson, która wchodzi obecnie w skład piątej stałej załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, została mianowana pierwszym oficerem naukowym.

Dyrektor NASA Sean O’Keefe nadając 16 sierpnia astronautce Peggy Whitson tytuł oficera naukowego stwierdził, że nadchodzi już drugi rok w trakcie którego kosmonauci i astronauci znajdują się na pokładzie ISS. Dlatego trzeba teraz zwiększyć nacisk na główną misję stacji – prowadzenie badań naukowych.

Dr Peggy Whitson jest oczywistym wyborem na pierwszego oficera naukowego ISS” – powiedział O’Keefe. – „Poza doktoratem z biochemii posiada ona też wiele odznaczeń naukowych. Przed wyborem na astronautkę zajmowała się pracą naukową. Brała udział w opracowywaniu eksperymentów programu Shuttle-Mir i była wiceprzewodniczącą Amerykańsko-Rosyjskiej Grupy Naukowej.

Dr Whitson poświęciła się pracy naukowej i uważa, że część dzisiejszych problemów na Ziemi może zostać rozwiązana przy pomocy przyszłych badań na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej” – dodał dyrektor O’Keefe.

Oficer naukowy NASA będzie od teraz znajdował się w każdej przyszłej załodze stacji ISS i zajmie się przeprowadzaniem amerykańskich eksperymentów na jej pokładzie.

Michał Moroz