Projekt GigaGalaxy Zoom kompletny – trzy zdjęcia tworzą niezapomnianą wizualną ucztę, dostarczając wszystkim miłośnikom obserwacji możliwości zobaczenia jak wygląda niebo z najciemniejszych fragmentów planety. Rozdzielczość mozaik pozwoli na wielkoformatowy wydruk zdjęć- nawet 50 metrów szerokości!

Pierwsze zdjęcie ujawniono 14 września 2009, o czym Panorama nieba 360°„>pisaliśmy niedawno. Ukazuje ono panoramę Drogi Mlecznej, czyli otaczające nas sąsiedztwo w pełnej krasie.

Panoramiczne, 360-stopniowe zdjęcie całej sfery niebieskiej wykonane w ramach projektu GigaGalaxy Zoom prowadzonego przez ESO.

Powiększając zdjęcie można klikając w specjalne miejsca poznać dodatkowe informacje o widocznych mgławicach czy wybuchających gwiazdach. W ten sposób autorzy projektu pragną przybliżyć szerszej publiczności pojęcia i wydarzenia „głębokiego kosmosu”, które dla profesjonalnych astronomów stanowią codzienny temat badań. Płaszczyzna Drogi Mlecznej widziana z boku przecina zdjęcie w poprzek, co umiejscawia obserwatora niemalże na obrzeżu kosmicznego spektaklu. Widoczne jest wyraźnie zagęszczenie centralne, dysk upstrzony jaskrawymi mgławicami, a także towarzyszące galaktyki – satelity. Wszystko jest zasługą współpracy pomiędzy ESO, francuskim fotografem i pisarzem Serge Brunier i Frederikiem Tapissier. Brunier w ciągu kilku tygodni sierpnia 2008 i lutego 2009 uwieczniał niebo w okolicach obserwatoriów La Silla i Paranal w Chile. Każde zdjęcie wymagało 6 minut ekspozycji, co łącznie daje ponad 140 godzin przeznaczonych na uchwycenie ogromnej panoramy składającej się z około 1200 zdjęć. Jak sam wspomina, „Chciałem pokazać niebo do którego każdy jest przyzwyczajony, z konstelacjami, tysiącami gwiazd, nazwami znanymi od dzieciństwa, i mitami przekazywanymi ustnie od zarania dziejów. Dlatego użyliśmy tylko aparatu cyfrowego, pokazując niebo takie jakie jest, widziane z pustyni Atacama, obserwatorium La Palma, La Silla i Paranal

Astrofotograf i pisarz popularnonaukowy Serge Brunier na tle obserwatorium w Chile – jeden z twórców 800-megapikselowej panoramy całej Drogi Mlecznej.

Drugie zdjęcie to 340-megapikselowe spojrzenie w centrum Drogi Mlecznej przez amatorski teleskop, pokazujący niebo widziane z okolic Obserwatorium ESO Paranal. Niezwykłą jakość mozaiki zawdzięczamy Stephane Guisardowi, który jest inżynierem ESO i astrofotografem. Jako głównodowodzący zespołem inżynierii optycznej jest na co dzień odpowiedzialny za osiągi VLT.

Na zdjęciu widoczna jest mozaika skomponowana z 1200 zdjęć, na których wykonanie przeznaczono łącznie ponad 200 godzin ekspozycji podczas 29 nocy. Widoczny obszar ma wymiary 34 na 20 stopni kątowych, i rozciąga się od konstelacji Strzelca do Skorpiona. Z prawej mienią się kolorami gwiazdy Rho Ophiuchi oraz Antares. Ciemniejsze regiony to m.in. mgławica Wąż i Rura. Kadr przecina skośnie pyłowy pas, na którego tle widać jasne, czerwonawe mgławice, jak np. Mgławice Laguna, Trójlistna Koniczyna, NGC 6357, NGC 6334. Mozaikę uzyskano używając 10-cm teleskopu Takashi FSQ106Ed f/3.6 . Rozmiary oryginalnej kompozycji to 24 403 x 13 973 pikseli.

Inżynier optyki i astrofotograf Stéphane Guisard, na tle płaskowyżu Paranal w Chile, przy teleskopie z którego pomocą wykonał 340-megapikselową mozaikę Drogi Mlecznej.

Trzecie zdjęcie przedstawia jeszcze mniejszy obszar od dwóch pozostałych – Mgławicę Laguna. Na powierzchni osiem razy większej od Księżyca w pełni znajduje się ogromny obłok międzygwiazdowego gazu, o szerokości 100 lat świetlnych – mgławica emisyjna, w gwiazdozbiorze Strzelca. Odkryta w 1747 przez Guillame Le Gentil jest jednym z dwóch regionów gwiazdotwórczych które są na granicy widzialności gołym okiem z półkuli północnej.

Piękna mozaika Mgławicy Laguna wykonana przy pomocy 67-megapikselowego elementu CCD Wide Field Imager podłączonego do MPG/ESO 2,2 metrowego teleskopu w Obserwatorium ESO La Silla. Uwieczniony fragment nieba pokrywa 90 na 50 minut kątowych.

W Mgławicy Laguna znajduje się otwarta gromada gwiazd NGC 6530, widoczna w lewej dolnej części mgławicy. Zdjęcie w pełnej rozdzielczości w formacie TIF jest osiągalne pod tym adresem (uwaga – duży rozmiar: 698 MB).

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej projektu: http://www.gigagalaxyzoom.org/.Czekają tam zdjęcia które przyciągnęły tysiące ludzi na całym świecie, podczas specjalnych interaktywnych wystaw i pokazów. Jeszcze wiele atrakcji przyniesie Międzynarodowy Rok Astronomii 2009…