Wynalazcy z University of Michigan College of Engineering skonstruowali urządzenie, które ucząc się, potrafi wykrywać i rozwiązywać problemy techniczne sprzętu umieszczonego w odległości setek kilometrów nad naszymi głowami. Zainstalowany we wrześniu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej system MACE II właśnie rozpoczął swoją pracę.

Dostarczony przez prom Atlantis system Mace II stanowi pierwszy naukowy eksperyment wykonywany na stacji ISS. Uruchomiony właśnie sprzęt ma za zadanie wykrywać problemy ze sprzętem stacji i starać się je naprawić.

System ma w przyszłości pozwolić na budowanie bardziej autonomicznych i przez to tańszych, a jednocześnie jeszcze bardziej niezawodnych urządzeń. Profesor David Hyland, jeden z twórców MACE II, twierdzi, iż wykorzystanie systemu zlikwiduje zagrożenia niesione przez niespodziewane awarie sprzętu.

MACE II bazuje na technologiach adaptacyjnych i jest urządzeniem samodzielnym. By rozwiązać powstały problem nie musi kontaktować się z Ziemią i nie potrzebuje ludzkiej pomocy.

Testowanie systemu rozpocznie się w tym tygodniu. Mimo iż przeprowadziliśmy wiele eksperymentów na Ziemi, chcemy zobaczyć jak MACE II będzie się zachowywał w kosmosie powiedział Hyland.

Po przeprowadzeniu testów i dostrojeniu algorytmów MACE II ma być wykorzystywany podczas kolejnych misji.