Donald Pettit zastąpi Donalda Thomasa w składzie Załogi Szóstej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Pettit był członkiem załogi rezerwowej i znalazł się w składzie podstawowym z powodu problemów zdrowotnych uniemożliwiających Thomasowi kontynuowanie przygotowań do lotu. Wraz z Pettitem na Stacji zamieszkają: Kenneth Bowersox i Nikołaj Budarin.

W czasie misji Pettit będzie inżynierem lotu.

Wymagania stawiane przez długotrwały lot kosmiczny wymagają konserwatywnego podejścia do spraw zdrowia, szczególnie w początkowej fazie prowadzenia programu” – powiedział Charlie Precourt, przedstawiciel NASA. – „Zaistniały przypadek pokazuje, jak ważne jest równoległe szkolenie załogi rezerwowej„.

NASA wybrała Pettita w kwietniu 1996 roku. Jest inżynierem chemikiem. Zanim został członkiem korpusu astronautów, pracował w Narodowym Laboratorium w Los Alamos w Nowym Meksyku.

Thomas jest szkolony przez NASA od stycznia 1990 i jest weteranem lotów kosmicznych (spędził na orbicie 1040 godzin).

Załoga Szósta ma wyruszyć w Kosmos na pokładzie promu kosmicznego Endeavour (misja STS-113). Ze względu na stwierdzone uszkodzenia silników głównych, misja promu została przesunięta. Szacuje się, że rozpocznie się ona nie wcześniej niż 2 listopada.