Richard Francis “Dick” Gordon był 18 Amerykaninem, który poleciał w Kosmos. Brał udział w dwóch misjach: Gemini XI oraz Apollo 12.

Urodził się 05.10.1929 roku w Seattle w stanie Washington. W 1951 roku uzyskał licencjat z nauk ścisłych Uniwersytetu Washington. W latach 1953-1960 był pilotem doświadczalnym Amerykańskiej Marynarki. W maju 1961 roku wygrał wyścig Bendix Trophy z Los Angeles do Nowego Jorki ustanawiając nowy rekord: lot trwał tylko 2 godziny i 47 minut. W 1963 roku został wybrany do trzeciej grupy astronautów NASA

Zdjęcie przedstawia załogę lotu Gemini XI. Po prawej dowódca Charles „Pete” Conrad. Po lewej pilot Richard Gordon.

Swój pierwszy lot Gordon odbył jako pilot kapsuły Gemini XI. Dowódcą był Charles „Pete” Conrad. Lot rozpoczął się 12 września 1966 i trwał 2 dni i 23 godziny. Podczas misji pięciokrotnie cumowano do stopnia rakietowego Agena. (GATV-11). Przy pomocy silników Ageny podniesiono orbitę statku Gemini do rekordowej wysokości 800 km. 13 września Gordon przeprowadził spacer kosmiczny, podczas którego zdjął pułapkę na mikrometeroidy z GATV-11 oraz połączył kapsułę Gemini 30 metrową liną z Ageną. Przy jej pomocy przeprowadzono pierwszy eksperyment wytworzenia sztucznej grawitacji na orbicie. Siła odśrodkowa wynosiła 0,0015 g. Dublerami byli Neil Armstrong i William Anders.

Zdjęcie przedstawia załogę Apolla 12. Po lewej dowódca Pete Conrad. W środku pilot Richard Gordon. Po prawej pilot Alan Bean.

Drugi i ostatni lot Gordona zaprowadził go na orbite okołoksiężycową. Była to misja Apollo 12. Dowódcą był znowu „Pete” Conrad a pilotem LM Alan Bean. Sam Dick Gordon był piltem CM. Misja Apollo 12 (AS-507) wystartowała 14 listopada 1969. Podczas startu w rakietę nośną Saturn V uderzył piorun, jednak nie wyrządził on żadnych szkód. 17 listopada CSM Yankee Clipper i LM Intrepid weszli na orbitę okołoksiężycową o parametrach 312,6 x 115,9 km. Potem orbita została ukołowiona na 122,5 x 100,6 km. 18 listopada Intrepid wylądował na Oceanie Burz, 163 metry od sondy Surveyor III, która na Księżycu wylądowała w 1967 roku. Conrad został trzecim człowiekiem, który postawił stopę na Księżycu. Przy zejściu na jego powierzchnię zażartował „Hop hop. Może to był mały krok dla Neila, ale dla mnie to naprawdę duży krok„. Pobyt na Księżycu trwał 31 godzin i 31 minut. Podczas dwóch spacerów kosmicznych zebrano 34,4 kg próbek księżycowych. Zabrano także próbki z sondy Surveyor III. Podczas gdy Conrad i Bean przebywali (a i zapewne dobrze sie bawili) na Księżycu, na orbicie w Yankee Clipper czekał na nich Gordon. 24 listopada załoga Apolla 12 wodowała na Pacyfiku. Dublerami byli: David Scott, Alfred Worden i James Irvin.

Gordon miał polecieć trzeci raz w Kosmos, tym razem jako dowódca misji Apollo 18, jednak misja została skasowana. Do załogi 18stki mieli wejść też Harrison Schmitt – geolog(który został potem przesunięty do lotu Apolla 17) oraz Vance Brand. Dick Gordon był dublerem podczas misji Gemini VIII, Apollo 9 oraz Apolla 15. W 1972 roku odszedł z NASA.

Michał Moroz