Masywne ciało niebieskie obiegające gwiazdę, nie produkujące żadnej energii w reakcjach syntezy jądrowej. Słowo planeta pochodzi z jezyka greckiego, πλανήτης (planetes) czyli „wędrowiec”.

W Układzie Słonecznym znajduję się 8 planet, które pod względem budowy można podzielić na dwie grupy: planety wewnętrzne – Merkury, Wenus, ZiemiaMars oraz planety zewnętrzne – Jowisz, Saturn, Uran i Neptun. Pluton, który do niedawna był także zaliczany do planet 24 sierpnia 2006 roku, na mocy uchwały Międzynarodowej Unii Astronomicznej został „zdegradowany” do planety karłowatej i (tak jak inne planetoidy) otrzymał numer 134340.

Także poza Układem Słonecznym odnaleziono układy planetarne. Polski astronom Aleksander Wolszczan odkrył w 1992 roku pierwszy pozasłoneczny układ planetarny, mierząc impulsy promieniowania z pulsara PSR 1257+12 udowodnił, że wokół niego krążą 2 planety o masach odpowiednio 3,4 i 2,8 masy Ziemi. W 2004 roku znane już były ponad 70 układów i 130 planet pozasłonecznych.

Uważa się, że planety powstają z tych samych mgławic co gwiazdy, wokół których orbitują. Oznacza to, że, agregując z pyłu i gazu, są już wystarczająco skondensowane by nie zostać wypchnięte z układu gdy rozpoczną się reakcję jądrowe w jądrze protogwiazdy.

Karol Langner