Obszar gwiazdotwórczy oznaczany jako RCW106

Na całym tym obrazie, wykonanym za pomocą Kosmicznego Obserwatorium Herschela, rozrzucone są młode gwiazdy, które dopiero budzą się do życia. Zdjęcie przedstawia wielki obłok pyłu i gazu, oznaczany jako RCW106. Uchwycony na fotografii obszar znajduje się około 12 tysięcy lat świetlnych od nas, w gwiazdozbiorze Węgielnicy.

Kosmiczny pył przenikający naszą Galaktykę świeci jasno w zakresie fal podczerwonych, przez co gwiazdotwórcze obszary są idealnym obiektem badań obserwatorium Herschela, prowadzącego obserwacje w zakresie fal właśnie o takich długościach. W obszarze uchwyconym na zdjęciu znajduje się wiele zagęszczeń gazu i pyłu, z których tworzą się młode gwiazdy. Najgorętsze z nich mają błękitną barwę i są ogrzewane mocnym światłem nowopowstałych gwiazd. Nieco chłodniejsze są regiony o barwie czerwonej.

Łagodne kształty formujące się w obłoku powstają na skutek promieniowania i silnego wiatru gwiazdowego, które tworzą w nim różnorodne zagłębienia. Wydłużone struktury z licznymi jasnymi punktami obejmują obszary o największej gęstości. To właśnie wzdłuż tych włókien powstają największe skupiska młodych gwiazd.

Katarzyna Mikulska