O obiekcie:

C17 to galaktyka karłowata, oddalona od nas o około 2,5 miliona lat świetlnych. Jest członkiem naszej gromady galaktyk. Tak jak jej sąsiadka, C18, Caldwell 17 to galaktyka satelitarna Andromedy. Podobnie jak planety w Układzie Słonecznym krążą wokół Słońca, tak galaktyki satelitarne krążą wokół swoich większych sióstr. Wiele typów galaktyk może zostać satelitami, ale najczęściej są to sferoidalne galaktyki karłowate, podobne do C17. Uważa się, że tego typu galaktyki zawierają duże ilości ciemnej materii.

Galaktyka C17 została po raz pierwszy zaobserwowana przez Johna Herschela w 1829 roku. Ponad sto lat później Walter Baade rozróżnił w niej poszczególne gwiazdy i udowodnił jej przynależność do Grupy Lokalnej.

W prawym górnym rogu widoczne jest zdjęcie z teleskopu naziemnego (DSS) ukazujące całą galaktykę C17. Zdjęcie po lewej to zbliżenie na centrum galaktyki zrobione przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

• Typ obiektu: karłowata galaktyka sferoidalna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 147
  • Jasność obserwowalna: +9,3m
  • Gwiazdozbiór: Kasjopea
  • Deklinacja: +48° 30′ 26″
  • Rektascensja: 00h 33m 12s
  • Rozmiar kątowy: 13,2 x 7,8

Położenie C17 na mapie nieba.

Caldwell 17 znaduje się w południowej części gwiazdozbioru Kasjopei, niedaleko gwiazdozbioru Andromedy. Najlepiej obserwować ją w październiku, listopadzie i grudniu. C17 jest całkiem dużym obiektem. Można ją znaleźć przy użyciu 25-centymetrowego reflektora, który pokaże nam duży, podłużny, lecz ciemny kształt. Jest trudna do zaobserwowania przez swoją niską jasność.

Małgorzata Jędruszek