Mgławica Tarantula (30 Doradus – Złotej Ryby) jest jednym z najaktywniejszych gwiazdotwórczo regionów w Lokalnej Grupie Galaktyk. Młode masywne gwiazdy są źródłem silnego promieniowania oraz palących wiatrów o temperaturze wielu milionów stopni, które doprowadzają do powstania wielkich bąbli w otaczającym gwiazdy gazie. Inne gwiazdy zakończyły już proces swojej ewolucji i wybuchły jako supernowe. Pozostały po nich pulsary i chmury pyłu i gazu, z których w przyszłości powstaną nowe generacje gwiazd. Te widowiskowe zjawiska odsłania Teleskop Chandra.

30 Doradus leży w odległości 160 tysięcy lat świetlnych w Wielkim Obłoku Magellana. Jej badanie pozwala poznać tajniki procesu powstawania i ewolucji gwiazd.

Na ulokowanym po lewej stronie powyższego zdjęcia fragmencie, w jasnej gromadzie, odkryto co najmniej 11 bardzo masywnych gwiazd, których wiek określa się na około 2 miliony lat. Wiele widocznych źródeł promieniowania X nie zostało jeszcze określonych. Najjaśniejsze źródło regionu to Melnick 34. jego masa wynosi 130 mas Słońca. Położone jest nieco na lewo i w dół od centrum zdjęcia. Na prawo widoczne są pozostałości po supernowej N157B wraz z pulsarem znajdującym się we wnętrzu obszaru.

Aby wykonać zdjęcie przedstawione po prawej stronie powyższego zdjęcia, użyto sprzętu pozwalającego na rozszerzenie pola widzenia. Widoczny jest na nim SNR N157C, obiekt, który jest pozostałością po supernowej lub bąblem wietrznym powstałym w wyniku działalności gwiazd typu OB. Widoczna tu jest również supernowa 1987A. Znajduje się ona na dole w centrum, tuż powyżej Mgławicy Plaster Miodu.

NGC 2070 (mgławica Tarantula) jest bardzo rozległą i niezmiernie jasną mgławicą emisyjną położoną w Wielkim Obłoku Magellana, będąca zgrupowaniem obłoków H II charakteryzujących się szybkimi i złożonymi ruchami. Jest to najjaśniejszy obiekt – widoczny nawet gołym okiem – w Wielkim obłoku Magellana (absolutna wielkość gwiazdowa -19). Jest także najsilniejszym radioźródłem mieszczącym się w tej galaktyce. Na zdjęciu obok widzimy mgławicę w świetle widzialnym.