Zdjęcie w tle: NASA

O obiekcie:

M32 to karłowata galaktyka eliptyczna o średnicy zaledwie 6500 lat świetlnych, a całkowita masa to około 3 miliardy mas Słońca. Należy do Lokalnej Grupy Galaktyk, która obejmuje m.in. Galaktykę Andromedy (M31), Galaktykę w Trójkącie (M33) i Drogę Mleczną. Jest jedną z 14 galaktyk satelitarnych Andromedy i pierwszą odkrytą galaktyką eliptyczną.

Nie znaleziono dowodów na aktywność gwiazdotwórczą M32, istnieją jednak przesłanki, że w przeszłości rodziły się tam młode gwiazdy. Obecnie M32, jak większość galaktyk eliptycznych, jest domem dla starych czerwonych i żółtych gwiazd. W 1998 roku zaobserwowano w niej Super Novę osiągającą jasność obserwowaną 16,5 m.

• Typ obiektu: Galaktyka eliptyczna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 221
  • Gwiazdozbiór: Andromeda
  • Jasność: 8,08 m
  • Deklinacja: +40°51’55”
  • Rektascensja: 00h 42m 41.8s
  • Rozmiar kątowy: 8,7′ x 6.5′

Kiedy i jak obserwować?

M32 leży między Galaktyką Andromedy (M31) i gwiazdą gwiazdozbioru Andromedy: ν And, dokładnie znajduje się o 22′ na południe od centrum Galaktyki Andromedy. Najłatwiej znieść obie galaktyki prowadząc linię między gwiazdami gwiazdozbioru Andromedy: μ And i λ And, M31 i M32 znajdziemy w 1/5 odległości od  μ And.

W lornetkach i małych teleskopach M32 wygląda jak rozmyta kulka światła o jasnym rdzeniu. Jest to tak mały obiekt, że nawet duże teleskopy nie pozwalają nam dostrzec więcej szczegółów, a bardzo blisko położona Galaktyka Andromedy, dodatkowo utrudnia obserwacje. Najlepszy czas na obserwacje M32 to późna jesień: październik, listopad i grudzień.

IAU and Sky & Telescope magazine/Krystyna Syty