Zdjęcie w tle: ESO

O obiekcie:

W marcu 1781 r. Francuz Pierre Méchain odkrył dwie galaktyki w gwiazdozbiorze Lwa. Jedną z nich była galaktyka spiralna, której Messier przypisał numer M95. Jest to jeden z najciemniejszych obiektów w katalogu. M95 wchodzi w skład grupy galaktyk Lew I, znanej również jako grupa M96.

Sama galaktyka znajduje się w odległości około 33 milionów lat świetlnych od Ziemi i składa się z ponad 40 miliardów gwiazd. W jej centralnej części wykształciła się poprzeczka, otoczona przez wewnętrzny pierścień, w którym rodzą się nowe gwiazdy.

Do tej pory w M95, a dokładniej w zewnętrznej części jednego z ramion galaktyki, odkryto tylko jedną supernową – SN 2012aw. Porównując obserwacje sprzed i po tym zdarzeniu, astronomowie mogli określić, która gwiazda wybuchła. Okazało się, że był to czerwony nadolbrzym, który mógł być nawet 26 razy cięższy od Słońca (ważyć ok. 52 × 1030 kg).

Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykonał zbliżenie na jądro M95.

Zdjęcie galaktyki M95 wykonane przy użyciu VLT.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna z poprzeczką
  • Jasność: 9,7m
  • Gwiazdozbiór: Lew
  • Deklinacja: 11° 42′ 13,7″
  • Rektascensja: 10h 43m 77,7s
  • Rozmiar kątowy: 4,4′ x 3,3′

Galaktykę M95 można zobaczyć przez lornetkę, jednak będzie to rozmyta plamka. Dużo lepszym sprzętem do obserwacji będą teleskopy. Obserwacje tego obiektu najlepiej zaplanować sobie na kwiecień, kiedy to M95 jest wysoko nad horyzontem na początku nocy. Z kolei w zimie można zobaczyć galaktykę dopiero w drugiej części nocy.

M95 znajduje się mniej więcej w jednej trzeciej odległości pomiędzy Regulusem – α Leo, i Denebolą β Leo.