O obiekcie:

Caldwell 67 to galaktyka spiralna, która znajduje się około 45 milionów lat świetlnych od nas w gwiazdozbiorze Pieca. W centrum galaktyki znajduje się supermasywna czarna dziura o wadze około 140 milionów mas Słońca, którą otaczają gaz, pył i setki obszarów gwiazdotwórczych. Naukowców szczególnie intrygują małe galaktyki karłowate krążące wokół centrum. Ich badania pomagają nam zrozumieć, jak takie pary ze sobą oddziałują. Ponadto C67 jest ważna dla łowców supernowych. W ciągu 11 lat (1992-2023) wystąpiły tam aż 4 takie eksplozje. Obiekt jest klasyfikowana jako galaktyka Seyferta, czyli rodzaj galaktyki, spiralnej bądź nieregularnej, która charakteryzuje się jądrem o dużej jasności. Została odkryta przez Williama Herschela w 1790 roku. Przedtem, zanim została sklasyfikowana jako galaktyka, uważano, że jest mgławicą.

Na zdjęciu widać szczegółowy widok wewnętrznego pierścienia NGC 1097.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna z poprzeczką
  • Jasność obserwowalna: +9,5 mag
  • Gwiazdozbiór: Piec
  • Deklinacja: −30° 16′ 32″
  • Rektascensja: 02h 46m 19s
  • Rozmiar kątowy: 9,4′ x 6,6′

Położenie NGC 1097 na mapie nieba.

Najlepszy czas na obserwacje C67 to lato na półkuli południowej, a na półkuli północnej wczesna zima. Chociaż jądro galaktyki jest jasne, aby rozróżnić jej ramiona spiralne potrzeba dużego teleskopu. Przy użyciu mniejszych teleskopów widać tylko jasne jądro otoczone słabą mgiełką.

Korekta – Zofia Lamęcka