Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA, J. Kalirai

Gromada przedstawiona na powyższym zdjęciu to NGC 1805 – gromada otwarta w gwiazdozbiorze Złotej Ryby, odkryta przez Szkota Jamesa Dunlopa. Gromada znajduje się poza naszą galaktyką, ale w jej bliskim sąsiedztwie, bo w galaktyce satelitarnej Drogi Mlecznej – Wielkim Obłoku Magellana. W samym centrum gromady gwiazdy znajdują się bardzo blisko siebie, co sprawia, że powstanie tam układów planetarnych jest prawie niemożliwe. Co więcej, normalnie gromady zawierają gwiazdy, które powstały mniej więcej w tym samym okresie, natomiast w NGC 1805 można wyróżnić dwie populacje gwiazd powstałych w odstępie milionów lat. Młodsze gwiazdy świecą jasno w bliskim nadfiolecie, zaś starsze w świetle czerwonym i bliskiej podczerwieni. Obserwacje takich obiektów, jak ten dostarcza nam wiele informacji o ewolucji gwiazd, a także o tym, jakie czynniki wpływają na sposób, w jaki gwiazdy zakończą swój żywot – czy wybuchną jako supernowa, czy przeistoczą się w białe karły.