Zegar to niewielka, blada konstelacja południowego nieba stworzona w XVIII wieku przez francuskiego astronoma Nicolasa Louisa de Lacaille, w związku z czym nie są z nią związane żadne mity. Nie zawiera też żadnych gwiazd jaśniejszych niż 3 magnitudo ani obiektów katalogu Messiera. Można w niej za to znaleźć Supergromadę w Zegarze – jedną z największych znanych supergromad galaktyk.

Powyższy fragment mapy nieba przedstawia gwiazdozbiór Zegara w otoczeniu sąsiadujących konstelacji.

Druga co do jasności gwiazda Zegara, R Horologii (HD 18242), to czerwony olbrzym, a przy tym gwiazda zmienna typu Mira Ceti. Jej jasność zmienia się od 4,7 do 14, 3 magnitudo w okresie 407,6 dni. Jest oddalona od Ziemi o około 100 lat świetlnych. Inną interesującą gwiazdą zegara może być Jota Horologii (ι Hor), dwa razy jaśniejsza od Słońca, oddalona od nas o 56 lat świetlnych. W 1998 roku odkryta została krążąca wokół niej planeta wielkości Jowisza.

Wyobrażenie Zegara na tle tworzących jego konstelację gwiazd. Ilustracja pochodzi z mapy nieba Thomasa Younga.

Prócz ciekawych gwiazd w konstelacji Zegara można znaleźć obiekty głębokiego nieba, takie jak wspomniana wyżej Supergromada w Zegarze. Składa się ona z 5000 grup galaktyk, do których należy około 30 tysięcy dużych galaktyk i 300 tysięcy galaktyk karłowatych. Najbliższa część gromady jest od nas oddalona o 700 milionów lat świetlnych, a najdalsza – 1,2 miliarda lat świetlnych.
W Zegarze znajdują się też galaktyki nienależące do tej gromady, jak galaktyka spiralna z poprzeczką NGC 1512 czy galaktyka soczewkowata NGC 1510 lub NGC 1433, galaktyka spiralna z poprzeczką, o bardzo charakterystycznym kształcie i aktywnym jądrze, zaklasyfikowana jako galaktyka Seyferta, a także wiele innych wartych uwagi obiektów.

Galaktyka spiralna z poprzeczką NGC 1433.

Matylda Kołomyjec