MSG-1, pierwszy z serii europejskich satelitów meteorologicznych nowej generacji, został pomyślnie umieszczony na orbicie geostacjonarnej – poinformowały Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i organizacja Eumetsat, operator pojazdu. Czym pierwszy Meteosat Second Generation różni się od starych Meteosatów?

Z czasem MSG-1 przejmie funkcje Meteosata-7, ostatniego z blisko 30-letniej serii Meteosatów, który służy synoptykom od 1997 roku.

Nowa seria satelitów meteorologicznych jest ogromnym krokiem technologicznym w stosunku do poprzedników. Kamery MSG-1 mają po wielokroć większą rozdzielczość (do 1 km w paśmie widzialnym) i są w stanie wykonywać zdjęcia co 15 minut, a nie co 30, jak stare Meteosaty.

Co ważniejsze jednak, kamery nowych satelitów mierzą światło aż w 12 zakresach widma elektromagnetycznego, a nie tylko w trzech. Częstotliwości są tak dobrane, by naukowcy mogli precyzyjnie odczytać z obrazów stężenia najważniejszych gazów cieplarnianych takich jak para wodna, dwutlenek węgla, metan i ozon, a także temperatury szczytów chmur oraz powierzchni ziemi i morza.

Satelity geostacjonarne są nieocenione w meteorologii, ponieważ non-stop obserwują ten sam, niezmienny obszar naszej planety. Dzięki temu można uzyskiwać zdjęcia atmosfery kilkadziesiąt razy w ciągu doby. Orbita geostacjonarna znajduje się wysoko, bo na 36 tysiącach kilometrów. Siłą rzeczy uzyskane z niej obrazy nie są tak dokładne, jak z satelitów krążących po niższych orbitach polarnych. Jednakże z uwagi na asynchroniczność orbity, zdjęcia wykonywane przez satelity krążące po orbitach polarnych nigdy dokładnie się nie pokrywają i dany obszar może być zazwyczaj sfotografowany tylko raz dziennie.

MSG-1 został wyniesiony w przestrzeń kosmiczną 29 sierpnia przez rakietę Ariane 5, startującą z Gujany Francuskiej. O starcie tym oczywiście Ariane 5 wyniosła dwa satelity„>pisaliśmy. 27 września satelita dotarł do wyznaczonego punktu orbity geostacjonarnej nad południkiem 10,5 stopnia długości geograficznej zachodniej. Rozpoczęcie regularnej pracy planuje się na początek 2003 roku.

Satelity z serii MSG będą służyć meteorologom przez co najmniej 12 lat.