Czy teoria małych komet, wg której co minutę na Ziemię dostają się setki ton wody ze śnieżnych komet jest prawdziwa? Czy komety były w stanie dostarczyć wystarczającą ilość wody aby wypełnić wszystkie morza i oceany?

Teoria małych komet została zaproponowana w 1986 roku na podstawie danych zebranych przez satelitę Dynamics Explorer 1. Satelita ten odkrył, że w każdej minucie w atmosferę Ziemi wpada i roztapia się około 20 komet śniegowych, których waga waha się od 20 do 40 ton. Jeżeli taka ilość wody dostawałaby się na Ziemię podczas jej całej historii, mogło jej wystarczyć do wypełnienia wszystkich akwenów na naszej planecie.

Od początku swojego istnienia teoria ta wzbudzała kontrowersje. Obiekty identyfikowane jako małe komety śnieżne mogły być w istocie jedynie zakłóceniami aparatury satelitów.

Profesor Louis A. Frank z Uniwersytetu Iowa, konsultant ds. aparatury pokładowej wielu staków kosmicznych i członek renomowanych stowarzyszeń naukowych, jest zwolennikiem teorii małych komet. Bierze również czynny udział w projektach z nią związanych. W 1997 roku opublikował serię zdjęć z własnej konstrukcji urządzenia VIS (Visible Imaging System) umieszczonego na pokładzie sondy NASA Polar. Wynikało z nich, że teoria małych komet jest prawdziwa.

Kolejnym potwierdzeniem było półtora tysiąca zdjęć wykonanych przez Iowa Robotic Observatory w okresie X 1998 – V 1999. Dzięki zdjęciom z IRO Frank mógł przyjrzeć się dziewięciu małym kometom. Teoria o pochodzeniu wody na Ziemi z małych komet była weryfikowana dotychczas wyłącznie przez dane zbierane przez sondy znajdujące się w przestrzeni. Obecnie po raz pierwszy wykorzystane zostały dane zebrane z teleskopu naziemnego.