Po kilku tygodniach unieruchomienia w piaszczystej wydmie, marsjański łazik Opportunity wreszcie pokonuje przeszkodę i rusza w dalszą drogę!

Zaledwie Wzloty i upadki misji na Marsie„>kilka dni temu informowaliśmy, że Opportunity wciąż próbuje wydostać się z piaszczystej wydmy. Wędrówka łazika po zdradliwym „Zrytym Terenie” została nagle przerwana 26 kwietnia, kiedy cztery z sześciu kół pojazdu zapadły się w piasku. Naukowcy z JPL zaczęli się zastanawiać się nad uwolnieniem Opportunity, odtworzyli w tym celu marsjańską wydmę i umieścili w niej model łazika (o tej nietypowej „zabawie w piaskownicy” Jak wydostać się z piaskowej pułapki?„>pisaliśmy 10 maja).

Gdy Opportunity ugrzęzła na Marsie w zaspie piaskowej, w JPL odtworzono podobnie trudne warunki i na zapasowym łaziku testowano sposoby wydostania się z pułapki.

Aby wydostać się z wydmy, łazik powoli poruszał się przed siebie, nieznacznie skręcając w lewo. Przez kilka ostatnich tygodni pojazd przemieścił się zaledwie o metr. W końcu, 4 czerwca kierownictwo misji ogłosiło, że wszystkie kółka pojazdu znajdują się na powierzchni i Opportunity może ruszać w dalszą drogę.

Animacja przedstawia postępy w wydostawaniu się na powierzchnię lewego, przedniego koła łazika Opportunity, gdy zakopał się w jednej z marsjańskich wydm.

Łazik Opportunity po kilku tygodniach w piaszczystej wydmie w końcu wydostaje się i rusza w dalszą drogę.

Najbliższym celem Opportunity jest krater Erebus – większy niż wszystkie dotychczas odwiedzane. Według planu, łazik jedzie już w jego stronę. Jednocześnie naukowcy starają się być ostrożniejsi, aby uniknąć podobnych przygód.

Autor

Tomasz Ożański

Komentarze

  1. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  2. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

    1. Redakcja AstroNETu    

      Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

    2. Redakcja AstroNETu    

      Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  3. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  4. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  5. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  6. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  7. Redakcja AstroNETu    

    Wiadomość usunięto — Wypowiedź naruszała zasady AstroFORUM i została usunięta przez Redakcję.

  8. BUBU    

    4 koła? — Ja zdaję sobie sprawę ,że nie brak na świecie fanów samochodów 4×4, ale na marsa jak do tej pory wysyłano sześciokołówki.

    1. berta    

      szesc kol — dobrze ze jezdzi morze jak sie zakopie to by sie moze poddzwignal przekatnie i pojechal daleko hen

  9. berta    

    wycieraczki — tysiace czy tylko kilka

  10. berta    

    wyciraczki — kilka czy setki

  11. berta    

    wycieraczka — wycierac moze strzepywac

  12. berta    

    szesc kol — jak nie moze jechac sobie to nich sie przekatnie poddzwignie rozmyslnie i rusza hen

  13. berta    

    problemy z piaskiem — myslalem ze jak sie zakopie to wysunie mu sie w podwoziu ramie cos jakby podnosnik moze pod regulowanym katem i przepchnie dalej. przepraszam za balagan pierwszak nigdy wiecej dziekuje bardzo za wyrozumialosc problemy z panelami moze pozniej

  14. Scorus    

    Czyszczenie pyłu — Zauważcie Panowie, że wycieraczki, albo inne urządzenia do oczyszczania paneli zużywałyby sporo energii, która jest wykorzystywana do ogrzewania pojazdu, jazdy, transmisji danych itp., a podczas zimy pojazdy dysponowały tylko kilkuset watami. Takie wycieraczki poruszałyby się wiec bardzo wolno i byłyby nieprzydatne dla pojazdu zasilanego z paneli słonecznych. Ale następne łaziki (wg nowych planów dwa MSL w 2011, a nie jeden w 2009) będą zasilane z dwóch RTG, i zapylenie nie będzie stanowiło przeszkody.

  15. Anonymous    

    Krater erebus — Erebus jest niewiele większy od k. endurance, i wygląda na dużo starszy i zasypany piachem.
    Za to ciekawy wydaje mi się….. krater VICTORIA!!!! ma 1km średnicy.
    Jest jakieś 2km za erebusem

  16. berta    

    nadprzewodzenie — ciekawe bo naukowcy szukaja nadprzewodzenia w temperaturze pokojowej , a przeciesz na marsie mamy juz minus a na orbicie jeszsze zimniej pytam

  17. Michał    

    W sprawie załogowej wyprawy marsjańskiej!!! — Wyprawa Spirit i Opportunity to wielki sukces i chylę czoła przed jej realizatorami.Zadziwia mnie jednak opieszałość w realizacji załogowej misji marsjanskiej.Rozumiem ,że to dość trudne technicznie i organizacyjne przedwsięwzięcie,ale jak najbardziej możliwe.Wiem,że dość kosztowne,ale pomyślmy.Gdyby sukcesywnie wydawać pieniądze na jej realizację(np.10 lat)to kosztowałoby to mniej niż roczny pobyt Amerykanów w Iraku(Bush i USA wydali na Irak ponad 100 mld dolarów).Możnaby wykorzystać w jakimś zakresie pomysł Zubrina z produkcją paliwa na drogę powrotną na Marsie,to znacznie zmniejszyłoby masę do wyniesienia na Marsa.Nie ma potrzeby budowania jakichś zupełnie nowych konstrukcji rakiet.Rosyjska „Energia”w maksymalnej konfiguracji jest w stanie unieść blisko 150 ton na niską orbitę okołoziemską,co w praktyce umożliwia posłanie 30-40 ton(z załogą) w kierunku Marsa lub nawet większej masy z zaopatrzeniem rozpędzanej z orbity okołoziemskiej silnikiem jonowym,typu VASIMIR,Halla lub jednostką atomową(z zaopatrzeniem nie trzeba się tak spieszyć:-)).2 lub 3 starty „Energii”załatwiłyby sprawę.4 członków załogi wystarczy,a nie jak niektórzy chcą 6 czy 7(chyba według zasady im więcej tym raźniej:-))

Komentarze są zablokowane.