Wiatr słoneczny, czyli ciągły strumień wysokoenergetycznych cząsteczek wyrzucanych ze Słońca, jest bardzo ciekawym zjawiskiem, którego źródło powstawania jest przedmiotem ciągłych badań naukowców. Ze względu na to, że wiatr słoneczny może wpływać na skład i ewolucje atmosfer planet, zrozumienie mechanizmów stojących za jego powstawaniem może okazać się kluczowe w rozumieniu naszego Układu Słonecznego a także innych układów planetarnych w całym Wszechświecie.

Dzięki niedawnym badaniom astronomów przy użyciu między innymi sondy Parker Solar Probe, w końcu możemy ustalić prawdopodobną przyczynę powstawania wiatru słonecznego. Miałby on być w głównej mierze zasilany przez krótkotrwałe dżety plazmy – tak zwane „jetlety” – które przenoszą energię i cząsteczki do górnej części korony słonecznej, następnie uciekając jako wiatr słoneczny. Jetlety powstają w wyniku rekoneksji magnetycznej, która występuje, gdy linie magnetyczne się splątują i wybuchowo wyrównują.

Raouafi, Nour E., et al. „Magnetic Reconnection as the Driver of the Solar Wind.” arXiv preprint arXiv:2301.00903 (2023).

Z obserwacji wynika, że jetlety są obecne w dolnych warstwach atmosfery słonecznej na całym Słońcu. To czyni je prawdopodobnym źródłem powstawania wiatru, w przeciwieństwie do innych zjawisk, które zmieniają się wraz z 11-letnim cyklem aktywności. Jetlety, mimo że są dość niewielkie (każdy ma około kilkuset kilometrów długości), to ich zbiorowa energia i masa mogłaby być wystarczająca do wytworzenia większości, jak nie całości energii i masy widzianej w wietrze słonecznym.

Andrzej Wiśniewski