Zdjęcie w tle: ESA

Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała o przejściu testów w ESA’s Mechanical Systems Laboratory przez grawimetr GRASS mający na celu wyznaczenie natężenia pola grawitacyjnego asteroidy Dimorfos w ramach misji Hera. GRASS został zaprojektowany tak, aby zmierzyć pole grawitacyjne milion razy mniejsze, niż to panujące na powierzchni Ziemi. Zostanie on wystrzelony na powierzchnię Dimorfosa na pokładzie CubeSat’a Juventas.

GRASS jest akronimem od Gravimeter for Small Solar System Objects i jest on rozwijany przez Królewskie Obserwatorium Belgii we współpracy z hiszpańską firmą EMXYS.

W celu udowodnienia, że GRASS jest gotowy na warunki panujące w przestrzeni kosmicznej, poddano go niskiemu ciśnieniu oddającemu warunki próżni kosmicznej oraz ekstremalnym temperaturom w termicznej komorze próżniowej. Następnie został on umieszczony na specjalnej aparaturze odtwarzającej przeciążenia występujące w trakcie startu rakiety.

Grawimetr GRASS

Celem misji Hera jest zebranie dokładniejszych danych w celu głębszego zrozumienia konsekwencji misji DART i rozwoju obrony planetarnej. Pomiary pola grawitacyjnego na powierzchni Dimorfosa wraz z pomiarami radiowymi sondy Hera pomogą w precyzyjnym określeniu masy asteroidy.

Dawid Bielski