Zdjęcie w tle: NASA, ESA, and S. Smartt (The Queen’s University of Belfast)

O obiekcie:

W gwiazdozbiorze Warkocza Bereniki, w odległości 30 milionów lat świetlnych od nas, znajduje się obiekt z 36. pozycji katalogu Caldwella, znany również jako NGC 4559. C36 to galaktyka spiralna, której odkrycie, podobnie jak wielu innych obiektów katalogu Caldwella, przypisuje się Williamowi Herschelowi. Dokonał on tego 11 kwietnia 1785 roku.

W 1941 r. w galaktyce C36 zaobserwowano supernową SN 1941A.
Co więcej, w 2016 r. astronomowie zauważyli w tej galaktyce wybuch gwiazdy zmiennej typu S Doradus. Gwiazdy zmienne typu S Doradus to masywne i niezwykle rzadkie gwiazdy. Cechują się jednymi z największych jasności absolutnych; często w wyniku gwałtownych rozbłysków mogą być mylone z supernowymi. Gwiazdy tego typu żyją kilka milionów lat, co w skali kosmologicznej jest bardzo krótkim czasem.

W centralnej części zdjęcia widoczne jest jądro galaktyki C36, a w pewnej odległości od niego znajdują się jej ramiona spiralne.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna
  • Numer w katalogu NGC: NGC 4559
  • Jasność obserwowalna: +10,0m
  • Gwiazdozbiór: Warkocz Bereniki
  • Deklinacja: +27° 57′ 35″
  • Rektascensja: 12h 35m 57s
  • Rozmiar kątowy: 10,7′ × 4,4′
  • Promień: 45 000 ly

Na półkuli północnej najlepsze możliwości obserwacyjne są od marca do maja. Obiekt C36 znajduje się w pobliżu Melotte 111 – gromady otwartej widocznej nieuzbrojonym okiem – co ułatwia jego znalezienie. Galaktykę można z łatwością zaobserwować za pomocą teleskopu średniego rozmiaru, natomiast obserwacja za pomocą lornetki stanowi wyzwanie nawet w sprzyjających warunkach.

Lokalizacja C36 na mapie nieba.

Dawid Bielski

Interesuję się fizyką, astronomią oraz matematyką. Aktywnie uczestniczę w spotkaniach Klubu Astronomicznego Almukantarat, a w 2. klasie zostałem finalistą 73. Olimpiady Fizycznej.