O obiekcie:

C14 to obiekt znany już starożytnym astronomom. Jego istnienie jako pierwszy zanotował Hipparchos w 130 roku przed naszą erą.

Caldwell 14, nazywana także podwójną gromadą Perseusza, to tak naprawdę dwie gromady otwarte, NGC 869 i NGC 884. Na niebie są umieszczone zaledwie pół stopnia od siebie, przez co z daleka wyglądają na jedną większą gromadę. Tak naprawdę nie leżą obok siebie: są od nas oddalone o odpowiednio 6 800 i 7 500 lat świetlnych. Jest w nich mnóstwo rozgrzanych, młodych gwiazd.

Po prawej stronie widzimy zdjęcie gwiazd w C14, po lewej natomiast pokazane są obydwie gromady z mniejszym przybliżeniem.

• Typ obiektu: gromady otwarte
  • Numer w katalogu NGC: NGC 869 i NGC 884
  • Jasność obserwowalna: +4,3m
  • Gwiazdozbiór: Perseusz
  • Deklinacja: +57° 8′ 6″ i +57° 8′ 39″
  • Rektascensja: 2h 19m 3s i 2h 22m 32s
  • Rozmiar kątowy: 18’

Położenie C14 na mapie nieba.

C14 znajduje się w północno-zachodniej części gwiazdozbioru Perseusza, niedaleko gwiazdozbioru Kasjopei. Jest widoczny cały rok na półkuli północnej; najwyżej na niebie znajduje się późną jesienią i wczesną zimą. Dla nagiego oka C14 wygląda jak część odłączona od głównego pasa gwiazd Drogi Mlecznej. Przez lornetkę zobaczymy dwie gromady gwiazd, które prawie się stykają. Wokół nich widać lekką poświatę oraz gwiazdy Drogi Mlecznej rozrzucone dookoła. Mały teleskop pozwoli nam dojrzeć dwie jasne gromady i zobaczyć w nich dziesiątki gwiazd.

Małgorzata Jędruszek