Zdjęcie w tle: Image courtesy of Stellarium

O obiekcie

Poniższe zdjęcie przedstawia niemal sferyczną gromadę kulistą Caldwell 84. Stanowi ono obraz kompozytowy obserwacji wykonanych w świetle widzialnym i nadfiolecie przez dwa instrumenty teleskopu Hubble’a: Zaawansowaną Kamerę Przeglądową (ACS) i Kamerę Szerokokątną 3 (WFC3). Obserwacje te pomogły astronomom lepiej zrozumieć ruch i abundancję (czyli częstość występowania) pierwiastków chemicznych w gwiazdach gromady. W lewym górnym rogu znajduje się stosunkowo jasna gwiazda, prawdopodobnie bliższa nam niż wspomniana gromada.

Astronomowie snuli hipotezy, iż C84 należy do pozostałości galaktyki karłowatej, która zderzyła się z Drogą Mleczną 8-10 mln lat temu, nazwane są one „Kiełbaskami Gai” (ang. Gaia Sausage). Gdy nastąpiło złączenie, galaktyka karłowata została rozerwana pod wpływem grawitacji, zostawiając po sobie kilka gromad kulistych oraz miliony gwiazd o nietypowych orbitach. Dzięki tym orbitom na wykresach prędkości tych gwiazd pojawia się wydłużony, przypominający kiełbaskę kształt. Ponieważ gromady kuliste takie, jak C84 z reguły formują się w większych galaktykach, astronomowie uważają, że galaktyka karłowata, która zderzyła się z Drogą Mleczną, była jedną z jej wczesnych galaktyk satelitarnych.

Podstawowe informacje

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Jasność: 7,6m
  • Gwiazdozbiór: Centaur
  • Deklinacja: +13° 46′ 27″
  • Rektascensja: -5122m 22s
  • Rozmiar kątowy: 11′

Jak obserwować?

C84 można zobaczyć nawet małym teleskopem, jednak rozproszone światło pobliskiej gwiazdy M Centauri może przeszkadzać w obserwacjach. Najłatwiej dostrzec ją jesienią na półkuli południowej, na północnej natomiast późną wiosną.

C84 na mapie nieba.