Galaktyczni podróżnicy zechcą zapewne skorzystać z objazdu wokół TW Hydrae – rozciągającego się na półtora miliarda kilometrów miejsca budowy planet.

Naukowcy z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics korzystając z radioteleskopu Very Large Array zbadali promieniowanie gwiazdy TW Hydrae. Ciekawa była silna emisja fal radiowych o długości rzędu centymentra. Powiązano to z obecnością dysku niewielkich odłamków skalnych.

Dysk kilkucentymetrowych ciałek materii wokół gwiazdy TW Hydrae jest prawdopodobnie tworzącym się na naszych oczach układem planetarnym. To pierwszy etap powstawania planet – pył zaczyna zlepiać się w małe obiekty, które przez kolejne miliony lat będą się powiększały aż do uformowania planet.

Co więcej, astronomowie z H-S CfA wykryli lukę w dysku – jego wewnętrzna część jest pusta. Oznaczać to może, że planeta zdążyła się już wytworzyć i ściągnęła na siebie materię z części dysku. Według szacunków, materii w dysku (około 10% masy Słońca) wystarczyłoby na parę planet wielkości Jowisza.

TW Hydrae – gwiazda w gwiazdozbiorze Hydry – leży w odległości 180 lat świetlnych od Słońca i ma około 3/4 jego masy. Gwiazda jest ciekawym obiektem badań – jej wiek odpowiada okresowi tworzenia układu planetarnego. Zapewne pozwoli jeszcze dowiedzieć się o przeszłości naszego systemu.