Dwa nowe obrazy z teleskopu NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) prezentują jego zdolności do śledzenia obiektów znajdujących się zarówno blisko, jak i daleko. Jeden z obrazów przedstawia wysokoenergetyczne szczątki martwej gwiazdy nazwane „Ręką Boga” z powodu ich podobieństwa do ręki, inny natomiast dalekie czarne dziury przesłonięte warstwami pyłu.

Artykuł napisały Jagienka Naglik oraz Hanna Kilińska.

Celem misji NuSTARa, wystrzelonego w przestrzeń 13 czerwca 2012, jest zbadanie wysokoenergetycznego promieniowania we Wszechświecie. Obserwuje on czarne dziury, martwe i eksplodujące gwiazdy, a także inne niezwykłe obiekty w galaktyce Drogi Mlecznej oraz poza nią.

Obraz „Ręki Boga” ukazuje mgławicę oddaloną o 17 000 lat świetlnych, napędzaną przez martwą, wirującą gwiazdę PSR B1509-58 (skrócie B1509). Wygasła gwiazda, pulsar, to resztki rdzenia gwiazdy, która wybuchła jako supernowa. Pulsar ma tylko 19 km średnicy, ale mnóstwo siły. Obraca się on blisko 7 razy na sekundę, wystrzeliwując cząsteczki w materię powstałą podczas gwałtownej śmierci gwiazdy. Cząstki te oddziałują z polem magnetycznym wokół wyrzuconego materiału, przyczyniając się do emitowania przez niego promieni rentgenowskich. W efekcie powstaje chmura, która na poprzednich zdjęciach wyglądała jak otwarta dłoń.

Jedną z największych tajemnic tego obiektu jest właśnie jego kształt. „Nie wiemy czy kształt ten jest tylko złudzeniem optycznym” – mówi Hongjun An z Uniwersytetu McGill. „Na zdjęciach wykonanych przez teleskop NuSTAR ręka wygląda bardziej jak pięść, co daje nam pewne wskazówki„.

Supermasywne świecące czarne dziury na nowym zdjęciu wykonanym przez NuSTAR. Wszystkie spośród tych punktów to aktywne czarne dziury schowane wewnątrz serca galaktyki, w kolorach reprezentujących różne poziomy energii promieniowania X.

Drugie zdjęcie wykonane przez NuSTARa pokazuje aktywne, supermasywne czarne dziury znajdujące się w odległości 3-10 miliardów lat świetlnych, w dokładnie zbadanym fragmencie nieba nazwanym polem COSMOS (Cosmic Evolution Survey). Każdy punkt jest łakomą czarną dziurą w sercu galaktyki, aktywnie zasilającą otaczający ją dysk materii. Obserwatorium rentgenowskie Chandra i inne teleskopy zidentyfikowały wiele czarnych dziur w tym obszarze, ale niektóre są tak mocno zasłonięte przez gaz i pył, że aby je opisać i zrozumieć potrzebne są bardziej dogłębne obserwacje za pomocą teleskopu NuSTAR. Astronomowie mają nadzieję, że dzięki niemu uda im się podać nowe dane dotyczące ilości, rodzajów i odległości czarnych dziur, które wypełniają wszechświat.

NuSTAR jest misją należącą do programu Small Explorer prowadzoną przez Kalifornijski Instytut Technologiczny i zarządzaną przez Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA dla Naukowego Dyrektoriatu Misyjnego NASA w Waszyngtonie. Teleskop ten został skonstruowany przez Orbital Sciences Corporation, a na jego pokładzie znajdują się instrumenty zbudowane przez międzynarodowy zespół uczelni i instytucji naukowych ze Stanów Zjednoczonych, Danii i Włoch.