Powyższy obraz został wykonany przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Przedstawia on centrum Drogi Mlecznej, które jest od nas oddalone o około 26 000 lat świetlnych. Na fotografii możemy zaobserwować między innymi starzejące się czerwone olbrzymy oraz inne, białe, podobne do Słońca gwiazdy. Ich duża liczba może sprawiać, że zdjęcie kojarzy nam się z pudełkiem pełnym klejnotów. Większość niebieskich gwiazd to obiekty położone bliżej niż reszta. Powstały one dość niedawno i to między innymi na ich podstawie astronomowie próbują odkryć jakieś wskazówki dotyczące ewolucji naszej galaktyki. Ich praca w dużej mierze skupia się na korzystaniu z archiwalnych zdjęć Hubble’a.

Wiele badań na tego typu tematy sprawiło, że wiemy coraz więcej o naszej galaktyce. Naukowcy udowodnili, że centralne zgrubienie galaktyczne Drogi Mlecznej to tak naprawdę dynamiczne środowisko wielu starzejących się gwiazd, które przemieszczają się z różną szybkością. Odkryto również, że ruchy tych gwiazd w dużej mierze zależą od ich składu chemicznego. Tak też obiekty bogate w pierwiastki cięższe niż wodór i hel mają mniej chaotyczne ruchy i dodatkowo poruszają się szybciej od swoich starszych sąsiadów.

Izabela Mandla