Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA

O obiekcie:

Gromada kulista M70 to jednak z kilku znajdujących się w gwiazdozbiorze Strzelca. Została odkryta w sierpniu 1780 r. przez Charlesa Messiera, który, tak jak wiele innych gromad gwiazd, błędnie nazwał ją mgławicą bez gwiazd. Pojedyncze gwiazdy w M70 zaobserwował dopiero William Herschel.

M70 znajduje się w odległości prawie 30 tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Jest szeroka na 68 lat świetlnych, co odpowiada rozmiarowi 8 minut kątowych na niebie, choć najjaśniejszy obszar – centrum gromady ma rozmiary jedynie 4 minut kątowych.

Obecnie w gromadzie wyróżniono około 75 tysięcy gwiazd, z czego tylko dwie to gwiazdy zmienne. W porównaniu do innych znanych gromad, M70 charakteryzuje się przeciętną koncentracją gwiazd. Jednak, co ją wyróżnia spośród innych, to przejście przez kolaps jądra gromady, w wyniku którego tysiące gwiazd skupiło się w centrum na stosunkowo niewielkim obszarze. Gwiazdy gromady cały czas oddziałują ze sobą. Te lżejsze, o mniejszej masie, mogą osiągać większe prędkości podczas ruchu po orbitach wokół wspólnego dla całej gromady środka masy i migrują na obrzeża gromady. Z kolei cięższe gwiazdy gromadzą się bliżej centrum.

• Typ obiektu: gromada kulista
  • Jasność: 7,87m
  • Gwiazdozbiór: Strzelec
  • Deklinacja: -32o 17′ 31,6″
  • Rektascensja: 18h 43m 12,76s
  • Rozmiar kątowy: 8′

Gromadę można odnaleźć w połowie odległości pomiędzy dwoma gwiazdami w Strzelcu: ζ Sgr – Ascella, oraz ε Sgr – Kaus Australis. W Polsce najlepszym okresem do obserwacji gromady jest lato, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że wschodzi ona dość nisko nad południowym horyzontem, więc warto wybrać miejsce, które nie jest osłonięte np. drzewami. M70 najlepiej obserwować za pomocą teleskopu. Używając lornetki, można ją pomylić z gwiazdą.