Polski przyrząd, przeznaczony dla przygotowywanej przez ESA misji Mars Express spektrofotometr PSF, jest już gotów do lotu na Marsa w 2003 roku – poinformował prof. Andrzej Jurewicz z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Założenia techniczne i zadania naukowe misji Mars Express przypomniano na środowym posiedzeniu Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN. Planetarny Spektrofotometr Fouriera, polski przyrząd skonstruowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN przy międzynarodowej współpracy, został już pod koniec marca zamontowany w sondzie w laboratorium ESA w Turynie (Polski PSF już zamontowany na pokładzie Mars Express„>pisaliśmy o tym). Obecnie zakończona została ostatnia seria testów i przyrząd jest już w pełni zintegrowany z pozostałą aparaturą naukową.

Teraz przygotowujemy drugi – rezerwowy egzemplarz naszego przyrządu. Jeśli powiedzie się misja marsjańska ESA zamierza rezerwową aparaturę wykorzystać do podobnej misji Wenus-Express” – powiedział prof. Jurewicz.

Misja Mars Express powinna wystartować w czerwcu 2003 roku i jeszcze w grudniu tego roku osiągnąć Marsa. Sonda składa się z orbitera, który stanie się sztucznym satelitą Marsa i lądownika Beagle-2 do badań na powierzchni planety. Jej głównym zadaniem będzie poszukiwanie bezpośrednich bądź pośrednich śladów życia na planecie – w tym obecności wody obecnie i w geologicznej historii Marsa.

PSF umożliwi, poprzez rejestrację promieniowania podczerwonego emitowanego nocą z powierzchni planety, rozpoznanie jej składu mineralogicznego i wykrycie skał osadowych, które tworzyły się w marsjańskich morzach. Urządzenie pozwoli też na wykrywanie pary wodnej w atmosferze.