Satelita Mars Odysseus Orbiter, który od października 2001 roku krąży wokół Marsa obserwując planetę, 26 grudnia włączył tryb awaryjny zachowując w tym czasie łączność z Ziemią. Podobny błąd wystąpił także w grudniu 2013 roku.

Zespół naukowców zajmujących się satelitą stwierdził, że przyczyną tego była niepewność na pokładzie statku dotycząca jego orientacji w odniesieniu do Ziemi oraz Słońca. Naukowcy starają się teraz rozwiązać ten problem, aby Mars Odysseus Orbiter mógł kontynuować swoją misję. Wznowienie systemu łączności (między Ziemią a łazikami marsjańskimi) oraz badań Czerwonej Planety prowadzonych przez satelitę powinno odbyć się w najbliższych dniach. Wiedza orbitera na temat jego orientacji została przywrócona już 26 grudnia przez zresetowanie inercyjnego zespołu pomiarowego oraz obwodu drukowanego, który pełni funkcję łącznika między czujnikiem, oprogramowaniem lotniczym i elementem śledzącym gwiazdy. System ten służy do określania ustawienia satelity w przestrzeni.

Artystyczna wizja satelity Mars Odysseus Orbiter.

Sonda Mars Odysseus opuściła Ziemię 7 kwietnia 2001 roku, a 24 października tego samego roku weszła na orbitę wokół planety. W lutym 2002 roku orbiter rozpoczął systematyczne badania Marsa. Od grudnia 2010 roku Mars Odysseus Orbiter jest najdłużej trwającą misją związana z Marsem. Oprócz swojego bezpośredniego wkładu do nauk planetarnych, satelita zapewnia wsparcie dla innych misji projektu Journey to Mars, prowadzonego przez NASA poprzez swój system komunikacji, oraz obserwację potencjalnych lądowisk na planecie.

Programem zajmuje się Laboratorium Napędu Odrzutowego (ang. Jet Propulsion Laboratory) znajdujące się w stanie Kalifornia, a za budowę sondy odpowiedzialne było amerykańskie przedsiębiorstwo przemysłu rakietowo-kosmicznego Lockheed Martin Space Systems Company.

Aby dowiedzieć się więcej o misji Mars Odysseus odwiedź oficjalną stronę programu.

Laura Meissner