Wczoraj, 12 września, o 17:55 czasu polskiego, do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zadokował Soyuz MS-06, który około sześć godzin wcześniej wystartował z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Na pokładzie statku znalazło się trzech nowych członków pięćdziesiątej trzeciej załogi ISS: Mark Vande Hei i Joe Acaba z NASA oraz Alexander Misurkin z Roskosmos. Dołączą teraz do pozostałej trójki załogantów, którzy przebywają na pokładzie stacji od 28 lipca. Są to kolejno: dowódca Randy Bresnik (NASA), Sergey Ryazanskiy (Roskosmos) i Paolo Nespoli (ESA).

Soyuz MS-06 dokujący do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zdjęcie z wczoraj.

Astronauci spędzą na pokładzie stacji około pięć i pół miesiąca. Trójka, która przybyła w okresie wakacji, powróci na Ziemię w grudniu, a pozostali dopiero w lutym przyszłego roku. Wspólnie wykonają około 250 eksperymentów naukowych z zakresu biologii, fizyki i wszelkich nauk technicznych. Przebywając w stanie mikrograwitacji przyjrzą się m.in działaniu syntetycznej tkanki kostnej, zanikowi mięśni w przestrzeni kosmicznej oraz produkcji włókien światłowodowych. W listopadzie otrzymają również pierwszą dostawę zapasów z Ziemi.

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.