Na naszym niebie pojawiła się nowa kometa C/2002 Y1, która w marcu będzie powoli przemierzała gwiazdozbiory Cefeusza, Jaszczurki oraz Andromedy. Obecna jasność komety jest szacowana na 7 magnitudo i rośnie, co sprawia, że kometa, tuż po zachodzie Słońca, jest dostrzegalna już przy użyciu lornetki.

Kometa C/2002 Juels-Holvorcem została odkryta 28 grudnia 2002 roku przez astronomów amatorów Charlesa Juelsa z Arizony i Paula Holvorcema z Brazylii. Wspomniana para współpracowała przy użyciu Internetu, przesyłając sobie aktualne zdjęcia nieba. Stworzyli oni system szerokopolowego przeszukiwania nieba w poszukiwaniu jasnych obiektów i to był ich pierwszy eksperyment. Podczas pierwszej obserwacji, wykonanej przy użyciu systemu 12-centymetrowych refraktorów wyposażonych w kamerę CCD, dostrzegli oni rozmyty obiekt. W tym czasie kometa była 15 wielkości gwiazdowej, a jej wielkość wynosiła 1,8 sekund łuku.

Kometa C/2002 Y1 osiągnie peryhelium w połowie kwietnia. Obecnie jej jasność wynosi 7 magnitudo, a niektórzy szacują ją nawet na 6,5 mag. Jednocześnie obserwatorzy amatorzy, którzy cały czas śledzą kometę, stwierdzili, że jej wielkość wzrosła do 8 sekund łuku. Nawet przy użyciu lornetki można zaobserwować warkocz komety, który jest dobrze widoczny na zdjęciach o dość długim czasie ekspozycji.

Na mapce pokazana jest pozycja komety C/2002 Y1 w dniu 10 marca.

Droga komety C/2002 Y1 na tle gwiazd w dniach 6 – 17 marca 2003 roku.

Droga komety C/2002 Y1 na tle gwiazd w dniach 17 – 29 marca 2003 roku.

Komety są znane ze swojej nieprzewidywalności, dlatego najlepiej jest dowiedzieć się czegoś o nich wykonując samodzielne obserwacje. Najlepszy czas do obserwacji komety C/2002 Y1 to tuż po zachodzie Słońca bądź też z rana około godziny 4. Każdej nocy kometa będzie znajdowała się coraz bliżej Wielkiej Galaktyki w Andromedzie, by minąć ją pod koniec marca. Znajdź więc miejsce z czystym widokiem na horyzont północno-zachodni i podziwiaj piękno komety.