Rozpoczął się maj – miesiąc, w którym panują wyśmienite warunki do obserwacji konstelacji Panny, Lwa oraz Warkocza Bereniki. Noce stają się coraz cieplejsze, a ich długość pozwala na długotrwałe podziwianie planet i obiektów głębokiego nieba.

Mapka ukazująca widoczność gwiazdozbiorów wiosennych 16.05 o 23:59.

Pierwszego maja Słońce wzejdzie o 5:21. O 12:40 nasza gwiazda będzie górować, a jej wysokość wyniesie ok 55°. Zachód nastąpi o 20:01, w związku z czym dzień potrwa 12 godzin i 40 minut. Ostatniego dnia maja nasza gwiazda wzejdzie o 4:41. O 14:41 wzniesie się na wysokość ok 62°. O 20:41 Słońce schowa się za horyzont. Dzień będzie miał długość niemal dokładnie 16 godzin.

Księżyc

W maju fazy naszego największego satelity będą wyglądały następująco:

• 5 maja – pełnia
  • 12 maja – ostatnia kwadra
  • 19 maja – nów
  • 27 maja – pierwsza kwadra

Nad ranem 6 maja dojdzie do półcieniowego zaćmienia Księżyca. Zjawisko to ma miejsce gdy Księżyc przesuwa się przez stożek półcienia Ziemi, znajdując się w całości poza stożkiem cienia całkowitego. Zaćmienie będzie widoczne z obszaru Australii.

Planety

Merkurego możemy wypatrywać w drugiej połowie maja tuż przed wschodem Słońca. Zadanie to będzie jednak dość trudne ze względu na jego położenie – planeta znajduje się ok 3°30’ poniżej ekliptyki (w wyniku czego Merkurego musimy szukać zaledwie kilka stopni nad horyzontem). Planeta osiągnie maksymalną elongację zachodnią, równą 24,9°, 29 maja.

Wenus jest świetnie widoczna po zachodzie Słońca. Piekielna planeta znajduje się ponad 42° na zachód od naszej gwiazdy.

Mars będzie widoczny w maju przez pierwszą połowę nocy. Planeta zmieni konstelację z Bliźniąt na Raka 17 maja. Ostatniego dnia miesiąca Mars zbliży się do gromady otwartej M44 (gromada Ul). Jest to świetna okazja dla astrofotografów do uchwycenia tych dwóch obiektów.

Mapka ukazująca położenie Marsa i Wenus 26.05 o 21:30.

Jowisz znajduje się niecałe 30° od Słońca, nie będzie więc widoczny przez cały miesiąc. Gazowy olbrzym przejdzie z gwiazdozbioru Ryb do konstelacji Barana 18 maja.

Obserwacje Saturna powinniśmy prowadzić późną nocą – po 8.05 będzie wschodzić przed 3:00. Należy go poszukiwać nisko nad horyzontem, na azymucie ok 290°. Planeta przebywa obecnie w konstelacji Wodnika.

Razem z Jowiszem w konstelacji Barana znajduje się Uran. Planeta nie będzie niestety widoczna w maju.

Neptun wschodzi w drugiej części nocy. Jego poszukiwania należy prowadzić w gwiazdozbiorze Ryb, nisko nad horyzontem w pobliżu punktu kardynalnego wschodu.

Pluton znajduje się w konstelacji Koziorożca. Od pierwszego dnia miesiąca będzie poruszać się ruchem wstecznym, czyli przeciwnie do ruchu naszej gwiazdy. Planeta karłowata wschodzi nad horyzont po północy.

Eta Akwarydy

W maju będziemy mieli okazję podziwiać meteory z roju Eta Akwaryd. Ich aktywność przypada na okres 19 kwietnia – 28 maja z maksimum przypadającym na 6.05. Radiant Akwaryd znajduje się obecnie w gwiazdozbiorze Wodnika. W związku z tym wschodzi on późno w nocy (po 2:00). Meteory z tego roju osiągają prędkość aż 66 km/s, a ich średnia liczba przypadająca na godzinę to 50.

Mapka pokazująca położenie radiantu Eta Akwaryd (zaznaczony na żółto) 6.05 o 3:30.

Podczas obserwacji deszczu Eta Akwaryd warto pamiętać, że rój ten jest rezultatem przelotu komety Halleya, która będzie ponownie widoczna na naszym niebie w 2061 roku.

Dominik Sulik

Student informatyki WIET AGH, przewodniczący komisji ds. obserwacji Klubu Astronomicznego Almukantarat.