Rozpoczął się sierpień, kolejny miesiąc pełen gorących dni, nagłych burz, a także przyjemnych, niezbyt zimnych nocy obserwacyjnych. Długość dnia zaczyna się szybko zmniejszać. Pierwszego dnia miesiąca Słońce wzejdzie o 5:06, około 30° na północ od kardynalnego punktu wschodu. Dzień będzie trwał 15 godzin i 26 minut. Nasza gwiazda zajdzie więc o 20:32, analogicznie, około 30° na północ od kardynalnego punktu zachodu. Jej maksymalna wysokość to około 58°. W przeciągu tego miesiąca długość dnia zmniejszy się aż o godzinę i 46 minut. Ostatniego dnia sierpnia Słońce wzejdzie o 5:53, około 25° na północ od kardynalnego punktu wschodu. Dzień skończy się o 19:33, a jego długość wyniesie 13 godzin i 40 minut.

Słońce zacznie sierpień w konstelacji Raka, by po 11 dniach zawędrować do gwiazdozbioru Lwa, w którym zakończy miesiąc sierpa.

Wschód Wenus przed wschodem Słońca – 20.08 5:38

Księżyc

Srebrny Glob rozpocznie miesiąc w fazie 100%, co oznacza, że znajdzie się w pełni. Jego wschód nastąpi chwilę po 21:00, a zachód o 3:44. Satelita osiągnie maksymalną wysokość horyzontalną ponad 15°. W ciągu kolejnych dni wschód i zachód będzie miał miejsce coraz później.

Po tygodniu – 8 sierpnia – Księżyc osiągnie ostatnią kwadrę. Jego jasność wyniesie około 10 magnitudo. Tego dnia Srebrny Glob będzie zwiększał swoją wysokość horyzontalną przez całą noc.

Kolejną fazą naszego naturalnego satelity będzie nów, w który wejdzie 16 sierpnia. Pobliskie dni zapewnią nam bardzo dobre warunki obserwacyjne aż do świtu.

Przez drugą połowę miesiąca faza będzie rosnąć, a 24 dnia miesiąca Księżyc wejdzie w pierwszą kwadrę. Srebrny Glob będzie gościł nad horyzontem głównie w ciągu dnia oraz na początku nocy. Warto poświęcić pierwsze chwile po zmroku na podziwianie szczegółów na jego powierzchni. Dzięki zmniejszonej jasności oraz pozycji satelity na niebie dostrzeżemy mnóstwo detali.

Chwila przed zachodem Księżyca. Na lewo od satelity znajduje się żółta gwiazda – Antares (α Skorpiona) – 24.08 21:30

Nasz satelita zakończy miesiąc pełnią, w którą wejdzie ostatniego dnia sierpnia o 3:37.

Planety

Merkury znajdzie się na początku sierpnia w odległości 26° od Słońca. Wartość ta utrzyma się powyżej 20° aż do 25 sierpnia. Planety szukajmy nisko nad horyzontem tuż po zachodzie.

Wenus przebywa ponad 6° pod płaszczyzną ekliptyki. Wartość ta będzie dodatkowo rosnąć. Elongacja planety pierwszego dnia sierpnia wyniesie 18° i będzie maleć przez pierwszą połowę miesiąca. Następnie zacznie rosnąć, osiągając wartość 26° ostatniego dnia sierpnia. W związku z powyższym nie uda nam się zaobserwować Wenus w ciągu najbliższych tygodni. Planeta zmieni jednak swoją pozycję względem Słońca 17 sierpnia, przez co od teraz będzie widoczna przed wschodem naszej gwiazdy i będziemy nazywać ją Jutrzenką.

Mars znajduje się w konstelacji Lwa, którą będzie dzielił w drugiej połowie miesiąca ze Słońcem. Zmiana gwiazdozbioru planety na Pannę nastąpi 17 sierpnia. W związku z tym nie będziemy mieli okazji obserwować Marsa w najbliższym czasie.

Jowisz prezentuje się nam wyraźnie w gwiazdozbiorze Barana, jego jasność będzie wynosić aż -2,4 magnitudo. Planeta wschodzi przed 23:30 w pierwszej połowie miesiąca i przed 22:30 w drugiej połowie miesiąca.

Do najciekawszych zjawisk w układzie planetarnym Jowisza w sierpniu, które możemy obserwować w trakcie nocy, należą:

• tranzyt Ganimedesa – 17.08 o godzinie 2:17
  • zaćmienie Io – 29.08 o godzinie 3:46

Saturn przebywa w gwiazdozbiorze Wodnika. Planeta gości nad horyzontem przez całą noc. 27 sierpnia Saturn znajdzie się najbliżej jak to możliwe Ziemi, tzn. wejdzie w opozycję. Jego tarcza będzie w pełni oświetlona przez Słońce. Jasność planety osiągnie aż 0,7 wielkości gwiazdowych. Warunki obserwacyjne planety będą wyśmienite.

Pozycja Saturna w dniu opozycji – 27.08 1:00

Uran podobnie jak Jowisz gości w konstelacji Barana. Planeta zbliża się do Byka. Należy jej szukać w połowie odcinka pomiędzy bardzo jasnym Jowiszem i gromadą otwartą Plejad w drugiej połowie nocy.

Neptun znajduje się w konstelacji Ryb, tuż przy granicy z Wodnikiem. Jego widoczność w sierpniu jest bardzo dobra, planeta będzie wschodzić przed 22:00 w pierwszej połowie miesiąca i przed 21:00 w drugiej połowie miesiąca. Jasność Neptuna wyniesie nieco ponad 8 magnitudo.

Perseidy

Sierpień jest miesiącem kiedy swoje maksimum ma deszcz Perseidów. Źródłem tych meteorów jest kometa 109P/Swift-Tuttle, której okres orbitalny wynosi około 133 lata. Ostatni raz obiekt był obserwowany w 1995 roku i można go było oglądać przez lornetkę. Kometę ponownie odkrył japoński astronom Tsuruhiko Kiuchi.

Okres występowania Perseidów rozpoczyna się 17 lipca, a kończy 24 sierpnia. Najwięcej meteorów będzie można zaobserwować w nocy z 12 na 13 sierpnia. W ostatnich latach średnia aktywność tego deszczu wynosiła 100 ZHR.

Pozycja radiantu Perseidów – 12.08 23:30

Radiant roju przesuwa się na nocnym niebie z konstelacji Perseusza, przez Kasjopeę, aż do gwiazdozbioru Żyrafy. Ze względu na takowe położenie (punkt ten nie zachodzi) Perseidy są bardzo dobrze widoczne z terenów Polski. Tegorocznych obserwacji nie zepsuje również Księżyc, który będzie zbliżał się do nowiu, a jego wschód nastąpi dopiero około godziny 2:00.

Gorąco zachęcamy do przygotowania dogodnego miejsca, ciepłych ubrań i wybrania się na obserwacje cudownego spektaklu, jakim niewątpliwie będzie deszcz Perseidów.

Dominik Sulik

Student informatyki WIET AGH, przewodniczący komisji ds. obserwacji Klubu Astronomicznego Almukantarat.