Napisanie książki popularnonaukowej, poruszającej niełatwe tematy takie jak rozwój kosmologii czy połączenie wszystkich praw fizyki w teorii unifikacji, nie jest łatwym zadaniem. Zwłaszcza jeśli chce się zachować lekkość i utrzymać zainteresowanie czytelnika przez całą lekturę. Śmiało można stwierdzić, że udało się to osiągnąć Paulowi Daviesowi podczas pisania Co pożera wszechświat? I inne zagadki kosmosu.

Swoją najnowszą książkę Brytyjczyk utrzymał w stylu swobodnej gawędy, podczas której w przystępny sposób opowiada o tym jak mógł powstać wszechświat, jak to jest z podróżami w czasie i co wspólnego ma „oś zła” z odkryciem w gwiazdozbiorze Erydanu. Jeśli się trochę bardziej puści wodze wyobraźni podczas lektury, można się poczuć, jak gdyby słuchało się Paula Daviesa na żywo, wygłaszającego popularnonaukową prelekcję.

Forma 30 krótkich rozdziałów, każdy poświęcony innemu zagadnieniu, mieszczących się na 200 stronach książki, jest zdecydowanie zaletą tej pozycji, dzięki czemu czytelnicy, którzy mają ograniczony czas na lekturę, będą w stanie poświęcić do dwudziestu minut dziennie, by w całości zapoznać się z poszczególnymi tematami. Oczywiście taka forma znacznie ogranicza ilość treści, która może być przekazana, więc warto się nastawić, że w książce znajdziemy podstawy wiedzy o wszechświecie zamiast szczegółowego omówienia zaawansowanych teorii. Co warto zaznaczyć, większość wzorów matematycznych, które pojawiają się w książce, to zdjęcia płyt nagrobnych naukowców.

Co pożera wszechświat? porusza też niektóre kwestie od strony filozoficznej. Dlaczego prawa fizyki są takie, a nie inne, czy wszechświat jest optymalny dla naszego życia i dlaczego żyjemy właśnie teraz? To tylko niektóre z pytań, na które Davies spróbował choć trochę zarysować, co mogłoby być odpowiedzią. Na tę chwilę fizyka nie zna na wszystko odpowiedzi, więc kosmologowie siłą rzeczy muszą się uciec właśnie do tej dziedziny, w której obecna nauka ma swoje korzenie. Po bardziej ścisłych lekturach będzie to bez wątpienia powiew świeżości i małe rozluźnienie.

Paul Davies z powodzeniem przedstawił ramy koncepcyjne, które są niezbędne do znalezienia odpowiedzi na inne ważne pytania, nieporuszone w tej książce, a jednocześnie przedstawił sposób myślenia, jakim cechują się naukowcy. Jest to dobra pozycja na początek dla osób, które chcą się zapoznać z podstawami kosmologii. Zarówno dla dorosłych jak i dla młodzieży, która na lekcjach fizyki przerobiła już prawo powszechnego ciążenia.

Tytuł oryginalny: What’s eating the universe?: And other cosmic questions