Jakie odkrycia czekają Europejską Agencję Kosmiczną, gdy w 2005 roku w kierunku Wenus poleci sonda Venus Express? Dokładniejsze badania odsłonią tajemnice planety, która mimo kilku podobieństw jest zupełnym zaprzeczeniem naszej Ziemi.

Astronomowie często nazywają Wenus bliźniaczą siostrą Ziemi, ponieważ obie planety mają podobne rozmiary i masy. Jednak pod innymi względami Wenus okazuje się być zupełnie innym obiektem. Uczeni pragną spojrzeć z bliska na ten tajemniczy, zachmurzony świat. Po 150 dniach podróży Venus Express wykona serię manewrów, które wprowadzą go na okołowenusjańską orbitę przechodzącą ponad jej biegunami. Sonda będzie obiegać Wenus raz na 10-16 godzin. Co dane nam będzie zobaczyć?

Pierwszą z tajemnic do wyjaśnienia będą własności pola magnetycznego planety. Jest ono tak słabe, że cząstki wyrzucane ze Słońca w postaci wiatru słonecznego nie omijają Wenus tak, jak omijają Ziemię. Zamiast tego, nieustannie bombardują górną część atmosfery planety. Uczeni chcą dowiedzieć się dokładnie, w jaki sposób przebiega ten proces.

Sama atmosfera skrywa wiele tajemnic. Hakan Svedhem, uczony pracujący nad projektem sondy Venus Express, mówi: „Atmosfera Wenus jest unikatem w skali Układu Słonecznego, dlatego też ważne jest jej zrozumienie„. To co wiemy o ziemskiej atmosferze, niewiele pomoże nam w zrozumieniu gazowej otoczki sąsiedniej planety. W jaki sposób „ziemska bliźniaczka” może posiadać tak bardzo różną od naszej atmosferę? Gruba atmosfera powoduje powstanie efektu cieplarnianego. Czyni to Wenus cieplejszą niż wnętrze pieca. Efekt cieplarniany w tej skali jest wart tego, żeby lepiej mu się przyjrzeć. Inną tajemnicą jest ruch atmosfery. Około 60 kilometrów ponad powierzchnią wiatry przemieszczają chmury z prędkością ponad 400 kilometrów na godzinę. Atmosfera wiruje, a my nie wiemy w jaki sposób się to dzieje.

Zagadką jest również odwrotna rotacja planety. Kręci się ona odwrotnie niż Ziemia i inne planety (oprócz Urana, którego obrót jest równie dziwny). Obrót Wenus jest także dziwnie wolny. W czasie jednego jej obrotu wokół osi Ziemia obraca się około 250 razy! Komputerowe modele opisujące Wenus sugerują, że dawniej obracała się ona podobnie jak Ziemia, jednak jej ciężka atmosfera w jakiś sposób ją spowolniła.

Kiedy pomyślimy o jej powierzchni, pojawiają się kolejne zagadki. Czy wciąż są tam aktywne wulkany? Czy cała powierzchnia jest jednym elementem, czy też jest podzielona na płyty kontynentalne jak powierzchnia Ziemi? Wenus ma około 4 miliardów lat, jednak jej powierzchnia wygląda na około 500 milionów lat. Czy jej powierzchnia w jakiś sposób się przebudowała? W jaki?

Najbardziej być może fascynujący fenomen wenusjańskiej atmosfery znajduje się tuż ponad wspomnianą szybko wirującą warstwą. Około 80 kilometrów nad gruntem planety coś pochłania promieniowanie ultrafioletowe. Tego zjawiska dotąd nie wytłumaczono. Niektórzy uczeni sugerują, że znajdują się tam mikroorganizmy żywiące się kwasami i używające ultrafioletu do pewnego rodzaju fotosyntezy.

Venus Express będzie miał co badać.