Obserwacje Mgławicy Jajko pozwalają niezwykle szczegółowo przyjrzeć się otoczce pyłowej otaczającej starzejącą się gwiazdę. Obłok pyłu rozciąga się na odległość jednej dziesiątej roku świetlnego od gwiazdy i przypomina swoją strukturą warstwową budowę cebuli, formując koncentryczne pierścienie wokół gwiazdy. Od ukrytej pod grubszym, blokującym światło pasem pyłu gwiazdy biegną dwa bliźniacze promienie rozświetlające pyłową osłonę, tak że całość przypomina rozświetloną powierzchnię wody. Obserwacje wykonane przez Teleskop Hubble’a pozwoliły zaobserwować drogę promieniowania, rozpraszającego się na cząstkach pyłu, podczas jego podróży od gwiazdy do Ziemi.

Pył znajdujący się w atmosferze ziemskiej odbija w kierunku Ziemi tylko niektóre, odpowiednio zorientowane fale. Takie samo zjawisko wybiórczego odbicia ma miejsce na mokrej drodze. Polaryzujące okulary przeciwsłoneczne wykorzystują zjawisko polaryzacji aby zmniejszyć ilość promieniowania docierającego do naszych oczu. Kamera Advanced Camera for Surveys również ma polaryzujące filtry, które pozwalają wybiórczo obserwować składowe promieniowania mgławicy.

Do wykonania zdjęcia wykorzystano trzy takie filtry, którym na publikowanym zdjęciu odpowiadają kolory czerwony, niebieski i zielony. W środku mgławicy znajdują się obszary o kolorze zbliżonym do białego. Jest tak dlatego, że w tym obszarze zapylenie jest większe, światło odbija się wielokrotnie w losowym kierunku i obszar jest widoczny przez wszystkie filtry. Podobnie okulary polaryzujące są mniej efektywne, kiedy niebo jest bardziej zapylone.

Badanie spolaryzowanego światła pochodzącego z Mgławicy Jajko może dostarczyć wiedzy o właściwościach fizycznych materiału odpowiedzialnego za rozpraszanie się światłą oraz pozwoli precyzyjnie zlokalizować znajdującą się w centrum ukrytą gwiazdę. W pyle powinny się znaleźć duże ilości węgla, produktu fuzji nuklearnej, która zaszła w sercu gwiazdy, który następnie został wyrzucony w przestrzeń gdy gwiazda odrzuciła swoje zewnętrzne warstwy. Te cząsteczki pyłu są najważniejszym składnikiem budującym dysk pyłowy wokół gwiazd następnej generacji, a potem być może w procesie formowania się planet.