Dzięki analizie danych z eksperymentów LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory) i Virgo zebranych podczas badań między 2005 a 2007r. postawiono większe ograniczenia na maksymalną siłę fal grawitacyjnych powstałych w Wielkim Wybuchu. Wyniki badań zostały opublikowane w zeszłotygodniowym wydaniu czasopisma „Nature”.

Nasze wyniki są dużym krokiem w kierunku wykrycia pierwotnych fal grawitacyjnych – zmarszczek w strukturze czasoprzestrzeni, które powstały podczas najwcześniejszej ekspansji Wszechświata” – powiedział Lee Samuel Finn z Penn State University. Zaobserwowanie fal grawitacyjnych dostarczy ważnych wskazówek, które ułatwią znalezienie odpowiedzi na pytania w jaki sposób ewoluowała struktura Wszechświata czy dlaczego materia skupia się w galaktykach.

Istnienie fal grawitacyjnych zostało przewidziane teoretycznie przez Alberta Einsteina w 1916 roku. Projekt LIGO prowadzi badania od 2002 roku, projekt Virgo dołączył do niego w od 2007 roku. Wyniki badań wskazują, że te nieuchwytne fale mogłyby być zaobserwowane jako „stochastyczne tło”, analogiczne do superpozycji (złożenia) fal różnych kształtów i rozmiarów rozchodzących się po powierzchni stawu. Amplituda tego tła jest bezpośrednio związana z parametrami, które są odpowiedzialne za zachowanie Wszechświata w ciągu pierwszej minuty po Wielkim Wybuchu.

Czasoprzestrzeń jest żyjącą sceną, na której Wszechświat odgrywa swoje przedstawienie” – stwierdził Finn. – „Pierwotne fale grawitacyjne to odkształcenia, wykrzywienia i zagięcia w czasoprzestrzeni, które nakładały się na siebie podczas gdy Wszechświat rozszerzał się. Obserwacje, które publikujemy w tym artykule to najdokładniejsza analiza struktury Wszechświata„.

Chociaż stochastyczne tło fal grawitacyjnych nie zostało jeszcze odkryte, wcześniejsze pomiary mikrofalowego promieniowania tła, które także powstało w Wielkim Wybuchu, określiły granice stanu Wszechświata, kiedy miał on 380 000 lat. Obecne eksperymenty pozwalają badać tło fal grawitacyjnych w znacznie mniejszych skalach czasowych, niż pozwalały na to badania promieniowania tła.

Ponieważ nie zaobserwowaliśmy stochastycznego tła, niektóre z modeli wczesnego Wszechświata, przewidujące wysoki poziom tego tła, zostały odrzucone” – stwierdził Vuk Mandic, profesor na University of Minnesota i szef grupy prowadzącej analizę wyników. – „Wiemy teraz troszeczkę więcej na temat parametrów opisujących ewolucję Wszechświata podczas pierwszej minuty„.

Wyniki badań nałożyły ograniczenia na modele tak zwanych kosmicznych strun (nie mających nic wspólnego z kosmologiczną teorią strun), czyli obiektów które miałyby pozostać po początku Wszechświata i zostały rozciągnięte do ogromnych rozmiarów przez ekspansję Wszechświata. Niektórzy kosmologowie twierdzą, że te struny tworzą pętle, które mógłby powodować powstawanie fal grawitacyjnych, jako efekt własnych oscylacji, rozpadu i ostatecznego zanikania.

Wewnątrz L-kształtnych interferometrów rozchodzi się światło lasera podzielone na dwie wiązki, które poruszają się tam i z powrotem przez ramiona interferometru. Pomiar parametrów wiązek umożliwia badanie zmian długości ramion. Zgodnie z Ogólną Teorią Względności, kiedy fala grawitacyjna przechodzi przez interferometr, jedno z ramion jest odrobione rozciągane, a drugie odrobinę ściskane. Interferometry mają czułość, która umożliwia detekcję względnej zmiany długości ramion o mniej niż tysięczną część średnicy jądra atomowego.

Fale grawitacyjne to jedyny sposób na badanie Wszechświata w momencie jego narodzin, są one absolutnie wyjątkowe w tym względzie” – stwierdził David Reitze, rzecznik LIGO. – „Po prostu żadna inna dziedzina astronomii nie może dostarczyć nam takiej wiedzy. Dlatego wyniki tych badań i w ogóle cała astronomia fal grawitacyjnych, są tak ekscytujące„.

Grzegorz Gajda