Zdjęcie w tle: ESA/Hubble & NASA, R. Sahai

Widoczna na zdjęciu purpurowa poświata, to granica pomiędzy zimnym frEGG, a gorącym bąblem zjonizowanego gazu.

By powstała nowa gwiazda, potrzeba dużej ilości zimnego gazu, głównie wodoru i pyłu międzygwiazdowego, które skupione są w obłoki molekularne. Najlepszym miejscem we Wszechświecie, gdzie znajdziemy takie zagęszczenia, są galaktyki. W Drodze Mlecznej takich obszarów jest wiele. Jednym z nich jest obiekt J025027.7+600849 w gwiazdozbiorze Kasjopei, który został uwieczniony przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

J025027.7+600849 jest nową klasą obszarów gwiazdotwórczych, tzw. frEGGs – Free-floating Evaporating Gaseous Globules, co można przetłumaczyć jako „swobodnie unoszące się, parujące globule gazowe”.

Po powstaniu, promieniowanie pochodzące od nowej gwiazdy powoduje jonizację obłoku molekularnego, z którego powstała, przez co tworzą się bąble gorącego, zjonizowanego gazu. Jednak wewnątrz tego bąbla otaczającego młodą gwiazdę mogą pozostać ciemne, zwarte bąble pyłu i chłodnego gazu – frEGGs, z których mogą powstać mniej masywne gwiazdy.