Gwiazdozbiór Źrebięcia jest najmniejszą konstelacją północnego nieba i drugą najmniejszą w ogóle (po Krzyżu Południa). Był znany już w starożytności i został wprowadzony przez Ptolemeusza, który umieścił go na swojej liście w dziele Almagest. Symbolizuje młodszego brata Pegaza i wschodzi tuż przed nim.  Źrebię sąsiaduje z gwiazdozbiorami Pegaza, Delfina, Wodnika. Trudno je znaleźć, szczególnie na terenach bardzo zanieczyszczonych światłem, na przykład w miastach. Nie zawiera żadnych gwiazd jaśniejszych niż 3 magnitudo.

Powyższy fragment mapy nieba przedstawia gwiazdozbiór Źrebięcia w towarzystwie otaczających go konstelacji.

Gwiazdozbiór Źrebięcia jest związany z mitem o Hippe – córce centaura Chirona. Hippe została uwiedziona przez Eola, boga i władcę wiatrów, w czego wyniku zaszła w ciążę. Ze wstydu i chęci ukrycia sytuacji przed ojcem uciekła w góry, gdzie urodziła córkę Melanippe. Gdy Chiron wyruszył na jej poszukiwania, Hippe błagała bogów o ratunek. Ci wysłuchali jej próśb i zamienili ją w klacz, którą później Artemida umieściła na niebie. Nawet tam nadal ukrywa się przed Chironem (reprezentowanym przez konstelację Centaura), zza Pegaza wychylając tylko swoją głowę. Gwiazdozbiór jest również kojarzony z Celeris, czyli źrebięciem podarowanym herosowi Kastorowi. Celeris znaczy „szybkość”. Źrebak był bratem lub potomkiem Pegaza, z którego gwiazdozbiorem sąsiaduje.

Powyższy obrazek pochodzi z katalogu „Uranographii” Jana Heweliusza i przedstawia wyobrażenie Źrebięcia (na dole obrazka, podpisany „Eqvuleus”) na tle tworzących jego konstelację gwiazd.

Najjaśniejszą gwiazdą Źrebięcia jest Kitalpha (α Equ), z magnitudo wynoszącym 3,919. Jest gwiazdą spektroskopowo podwójną, odległą od Słońca o 190 lat świetlnych. Natomiast najbliższą i jednocześnie drugą pod względem jasności jest gwiazda Delta Equulei (δ Equ). Konstelacja posiada również wiele obiektów głębokiego nieba, m.in. trzy galaktyki spiralne. Jedną z nich jest galaktyka spiralna NGC 7015, odkryta przez francuskiego astronoma Édouarda Stephana. Ma jasność obserwowalną 13,25 magnitudo.

Zdjęcia galaktyki spiralnej NGC 7015 wykonane przez Liverpool Telescope.

Zofia Lamęcka

Miłośniczka fizyki i astronomii.