Dowódca Rosyjskich Strategicznych Wojsk Rakietowych, generał-pułkownik Nikołaj Sołowcow ogłosił 5 maja, że jedna z baz rakietowych zostanie przekształcona w kosmodrom.

Możliwość wykorzystania międzykontynentalnych rakiet balistycznych (MRB) typu Wojewoda do wynoszenia sprzętu na orbitę została zbadana 22 grudnia 2004 roku.

Tego dnia, po raz pierwszy w ciągu 15 lat przeprowadzono próbne odpalenie ciężkiej rakiety MRB RS-20W >>Wojewoda<< (SS-18 >>Szatan<< według klasyfikacji NATO) w obecności żołnierzy, naukowców i przedstawicieli przemysłu” – powiedział generał. „W rezultacie pomyślnego wystrzelenia pocisku władze kraju podjęły decyzję o przeprowadzeniu kolejnych analiz i testów pocisków balistycznych przystosowanych do wynoszenia aparatury w przestrzeń kosmiczną z bazy w okręgu Orienburskim” – oświadczył Sołowiow.

Wcześniej rakiety tego typu wystrzeliwane były w celach naukowych i militarnych tylko z kosmodromu w Bajkonurze (Kazachstan).