Zdjęcie w tle: NASA

17 kwietnia o poranku pojazd zejściowy statku Sojuz MS-17 bezpiecznie wylądował w Kazachstanie. Na Ziemię powrócili astronauci Roskosmos Siergiej Ryżnikow (dowódca statku) i Siergiej Kud-Swierczkow (pierwszy inżynier) oraz astronautka NASA Kathleen Rubins (drugi inżynier), członkowie 64 długoterminowej wyprawy na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Jak donosi oficjalna strona rosyjskiej agencji kosmicznej, wszystkie operacje podczas schodzenia i lądowania przebiegały poprawnie. Moduł został odłączony od Stacji Kosmicznej 03:34 czasu UTC (czyli o 05:34 czasu warszawskiego) i pół godziny później rozpoczął hamowanie. Podczas schodzenia załoga odczuwała maksymalne przeciążenie 3,8 g, czyli 3,8 razy większe przyciąganie grawitacyjne niż normalne równe około 10 m/s2.

Siedmiu członków 64 misji kosmicznej na ISS. Od lewej: Kathleen Rubins i Victor Glover (astronauci NASA), Soichi Noguchi (astronauta JAXA), Siergiej Ryżnikow (astronauta Roskosmos), Michael Hopkins i Shannon Walker (astronauci NASA) oraz Siergiej Kud-Swierczkow (astronauta Roskosmos).

Jeszcze w dniu lądowania rosyjscy astronauci zostali przetransportowani do centrum szkoleniowego i rehabilitacyjnego w obwodzie moskiewskim. Przejdą tam kompleksową rehabilitację po powrocie z misji kosmicznej, a ich stan zdrowia będzie monitorowany przez lekarzy.

Wszyscy trzej załoganci Sojuz MS-17 przebywali na ISS 185 dni. Astronauci zostali wyniesieni w kosmos 14 października zeszłego roku przez rakietę Sojuz-2.1. Sojuz MS-17 zadokował do modułu Rasswiet w rosyjskim segmencie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej po 3 godzinach i 3 minutach. Był to wyjątkowy lot, ponieważ pierwszy raz w historii udało się zawinąć do stacji po wykonaniu zaledwie dwóch okrążeń wokół Ziemi.

Załoganci Sojuz MS-17 przed wylotem na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Od lewej: Kate Rubins, Siergiej Ryżnikow i Siergiej Kud-Swierczkow.

Zakończona właśnie misja była drugą w karierze Siergieja Ryżnikowa. Swój pierwszy lot na niską orbitę okołoziemską odbył jako dowódca statku kosmicznego Sojuz MS-02 w roku 2016. Nie była to także pierwsza misja Kathleen Rubins, która pierwszy raz poleciała w kosmos także w roku 2016. Dla drugiego rosyjskiego astronauty Sergieja Kud-Sverchkova był to debiut. Spełnienie tego marzenia zajęło mu dziesięć lat.