Na jakich prawach działa czarna dziura? Jak odróżnić ją od innych ciał niebieskich? Co ma czarna dziura do fizyki kwantowej? Jak powstaje? Jeśli zastanawialiście się nad odpowiedzią na te jakże nurtujące pytania, polecam sięgnąć po Drogę do czarnych dziur. Jest to niesamowicie ciekawa lektura dla miłośników tych ciał niebieskich.

W oryginale książka ukazała się w roku 2010 po francusku pod tytułem La science des trous noirs, natomiast polska wersja została wydana trochę ponad miesiąc temu, 7 kwietnia 2022 roku w Copernicus Center Press. W książce tej Jean-Pierre Lasota, autor tej i wielu innych prac naukowych i popularnonaukowych oraz profesor w Instytucie Astrofizyki w Paryżu i w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie, wyjaśnia czytelnikowi krok po kroku, czym są czarne dziury.

Do tłumaczenia autor podchodzi bardzo skrupulatnie – książka rozpoczyna się przedstawieniem praw fizyki, które potrzebne będą do zrozumienia, jak działa czarna dziura, zaczynając od przyciągania powszechnego i grawitacji. Szczególną ciekawość wzbudza Newtonowski opis czarnej dziury oraz pokazanie czytelnikowi, że jest on sprzeczny. Na kolejnych stronach odnaleźć możemy zatem wyjaśnienie zagadnień Szczególnej Teorii Względności sformułowanej przez Alberta Einsteina oraz grawitacji relatywistycznej, między innymi przesunięcia ku czerwieni bądź czasoprzestrzeni. Poprzez przejście do świata cząsteczek i fizyki kwantowej, profesor Lasota przedstawia własności czarnej dziury. Dowiadujemy się również, że czarna dziura wcale nie musi być niesamowicie gęsta, a kluczową rolę odgrywa promień. Na stronach książki znaleźć można również omówienie powstawania oraz obserwacji tych fascynujących obiektów. Spotykamy się z opisem, jak astronomowie mogą odróżnić czarną dziurę od innych ciał, na przykład od gwiazdy neutronowej. Znajdziemy tu nie tylko niezliczoną ilość informacji na temat działania tych obiektów, ale także krótkie historie z życia autora, dzięki czemu poznajemy jego zaangażowanie i pasję do astronomii.

Zagadnienia omawiane w książce profesora Lasoty były przystępne dla czytelnika, nawet dla przeciętnego ucznia liceum. Pomimo tego, iż można było odnaleźć wiele zaawansowanych pojęć, z pomocą przychodził leksykon terminów fizycznych na końcowych stronach. Więc w Drodze do czarnych dziur znajdzie się odpowiedź na pytania każdej osoby zafascynowanej wszechświatem i jego tajemnicami.

Tytuł oryginalny: La science des trous noirs