Nawet gdy Kosmiczny Teleskop Hubble’a prowadzi badania naukowe, wykonuje zdjęcia ukazujące piękno Wszechświata. Tym razem obiektyw HST został skierowany na M33 – trzecią co do wielkości galaktykę w Grupie Lokalnej, zawierającą 40 miliardów gwiazd.

Przy bardzo dobrych warunkach obserwacyjnych i braku zanieczyszczenia światłem, M33 można obserwować gołym okiem w gwiazdozbiorze Trójkąta. Galaktyka znajduje się w odległości 3 milionów lat świetlnych od Ziemi i choć jest trzecim, największym obiektem w Grupie Lokalnej, to jest najmniejszą galaktyką spiralną. Jej średnica wynosi jedynie 60 tysięcy lat świetlnych, podczas gdy rozmiary Drogi Mlecznej to 100 tysięcy lat świetlnych, a Andromedy 200 tysięcy. Jedną z cech, która odróżnia Galaktykę Trójkąta od jej dwóch sąsiadek, jest brak zgrubienia centralnego. Nie posiada także poprzeczki, która łączy ramiona galaktyki. Jest za to bardzo aktywna pod względem formowania się gwiazd. Dzięki ogromnym ilościom pyłu i gazu raz na dwa lata powstaje gwiazda o masie Słońca. Właśnie te chmury gazu były przyczyną, dlaczego właśnie na M33 skierowano Teleskop Hubble’a. Obraz przedstawia dwa z czterech najjaśniejszych regionów będących kolebkami nowych gwiazd. Są to obiekty NGC 595 i NGC 604. ten ostatni jest drugim co do jasności skupiskiem zjonizowanego wodoru i jednym z największych obszarów formowania się gwiazd w Grupie Lokalnej.

Aby uzyskać tak duży i dokładny obraz fragmentu Galaktyki Trójkąta, teleskop Hubble’a musiał wykonać 54 mniejsze zdjęcia, które stworzyły mozaikę.

NGC 595 to mgławica dyfuzyjna w Galaktyce Trójkąta, bogata w zjonizowany wodór.

NGC 604 to ogromna chmura gazu. W 90% jest to zjonizowany wodór.

Zdjęcie M33, znanej także jako Galaktyka Trójkąta zostało złożone z 54 mniejszych ujęć.