Naukowcy z National Optical Astronomical Observatories szacują, że w najbliższych okolicach Słońca, w odległościach do 80 lat świetlnych od niego, nie znamy około 7000 gwiazd. Wkrótce liczba ta powinna zmaleć. Rozpoczyna się nowy program poszukiwań pobliskich gwiazd – poinformowały strony internetowe amerykańskiego National Optical Astronomical Observatories (NOAO).

Astronomowie poświęcają dużo czasu poznaniu najdalszych zakątków Wszechświata, lecz co najciekawsze, nasze najbliższe kosmiczne otoczenie jest nie do końca zbadane. Może o tym świadczyć choćby ostatnie odkrycie 12 nowych gwiazd w stosunkowo bliskim sąsiedztwie Słońca, o czym Nowi sąsiedzi Słońca„>ostatnio informowaliśmy. Szacunki naukowców z National Optical Astronomical Observatories mówią o 7000 nieznanych nam jeszcze gwiazd, znajdujących się w odległości do 80 lat świetlnych, czyli stosunkowo blisko naszego Słońca. Jest to jeden z głównych powodów rozpoczęcia projektu o nazwie „In Search for Nearby Stars: the Cerro Tololo Inter-American Observatory Parallax Investigation”, poświęconego poszukiwaniom gwiazd leżących w najbliższym sąsiedztwie Słońca.

W ramach tego projektu dwa teleskopy, 0,9-metrowy i 1,5-metrowy, będą wykonywać przeglądy nieba. Teleskopy znajdują się w Cerro Tololo Inter-American Observatory w Chile.

Teleskopy będą bardzo dokładnie mierzyć położenia gwiazd i obserwować, jak zmieniają się one na przestrzeni pół roku. Dzięki obserwacjom w momentach, kiedy Ziemia podczas swego ruchu orbitalnego znajduje się po przeciwnych stronach Słońca, będzie można określić odległości w jakich gwiazdy są położone. Położenia gwiazd bliskich będą zmieniać się znacznie bardziej niż położenia gwiazd dalszych. Ta znana metoda, zwana metodą paralaksy heliocentrycznej, pozwoli nie tylko na wykrycie nowych sąsiadów Słońca, ale także na dokładne wyznaczenie odległości do nich.

Regularne obserwacje właśnie się rozpoczynają, jednak wstępne próby przeprowadzone w zeszłym roku już dały pierwsze rezultaty. Odkryto 7 pobliskich gwiazd. Wszystkie te obiekty znajdują się w odległościach mniejszych niż 50 lat świetlnych od nas i należą do niewielkich, chłodnych i czerwonych gwiazd typu widmowego M.

Chociaż w najbliższej okolicy Słońca znamy już niespełna 3000 gwiazd, astronomowie szacują, że do odkrycia pozostało jeszcze ich około 7000. Naukowcy z „In Search for Nearby Stars: the CTIO Parallax Investigation” mają więc czego szukać.