22 czerwca premier Indii Narendra Modi podpisał porozumienia Artemis Accords. To duże wzmocnienie projektu tworzonego przez Stany Zjednoczone, szczególnie że porozumienia zbliżają ze sobą oba kraje, w czasie, gdy Indie stają się coraz poważniejszą przeciwwagą dla Chin. Do sygnatariuszy Artemis Accords 21 czerwca dołączył również Ekwador.

Indyjski satelita IRNSS-1D wystrzelony 28 marca 2015 roku.

Czym jest Artemis Accords?

Porozumienia Artemis zostały zainicjowane w 2020 roku i podpisane przez osiem państw – Stany Zjednoczone, Australię, Kanadę, Japonię, Luksemburg, Włochy, Wielką Brytanię i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Na celu mają uniknięcie potencjalnych nieporozumień i konfliktów, gdy coraz więcej krajów rozpocznie eksplorację kosmosu i Księżyca i obejmują między innymi zobowiązania do dzielenia się wiedzą naukową oraz pokojową eksplorację kosmosu.

Porozumienia spotykają się z krytyką ze strony Rosji oraz Chin, które swoją kosmiczną przyszłość starają się budować w sposób niezależny od Stanów Zjednoczonych. Zarówno Chiny, jak i Stany Zjednoczone stawiają sobie ambitne cele w zakresie eksploracji Księżyca i biorą udział w nieformalnym wyścigu na postawienie swojej stałej bazy na powierzchni srebrnego globu.

Polska dołączyła do sygnatariuszy porozumień 26 października 2021 roku.

Lista państw-sygnatariuszy Artemis Accords, stan na 23 czerwca 2023.