W Planetarium i Obserwatorium Śląskim w Chorzowie zakończył się finał XLVI Olimpiady Astronomicznej. Jej zwycięzcą został Piotr Guzik, uczeń III klasy I Liceum Ogólnokształcącego w Krośnie. Redakcja AstroNetu składa serdeczne gratulacje! Dzisiejsza informacja jest wzbogacona treścią zadań, które rozwiązywali finaliści, zachęcamy do zmierzenia się z tymi problemami.

Drugie miejsce zajął Krzysztof Putyra z IV klasy V Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku-Białej. Na trzeciej pozycji uplasował się Krzysztof Barczyński z IV klasy Liceum Ogólnokształcącego w Pszczynie, na czwartym – Michał Gross z IV klasy II Liceum Ogólnokształcącego w Tychach. Piąte miejsce zajęli ex aequo Dawid Łuszczki z IV klasy II Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie i Bartosz Fornal, uczeń IV klasy I Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. Cała szóstka otrzymała tytuły laureata Olimpiady.

Komitet Główny przyznał też pięć tytułów finalisty i jedno wyróżnienie za rozwiązanie zadania pod kopułą planetarium. Wśród finalistów jest nasz kolega z Redakcji Astronetu – Zbigniew Artemiuk, któremu gratulujemy (i czekamy na obszerne sprawozdanie z zawodów 🙂

W finałowym etapie Olimpiady znalazło się 21 uczniów szkół średnich. Zawody rozpoczęły się w czwartek, w piątek i sobotę uczniowie rozwiązywali zadania, a w niedzielę ogłoszono wyniki.

Olimpiada jak co roku rozpoczęła się jesienią. Na adres Komitetu Głównego należało wysłać rozwiązania dwóch serii zadań wśród których były zadania teoretyczne i obserwacyjne. Autorzy najlepszych rozwiązań zakwalifikowali się do rozegranych na początku roku zawodów półfinałowych, a najlepsi z nich – do zakończonego właśnie finału.

Olimpiada Astronomiczna to jedna z najstarszych olimpiad przedmiotowych. Już teraz zachęcamy uczniów do wzięcia udziału w kolejnej jej edycji. Krótko po rozpoczęciu nowego roku szkolnego podane zostaną tematy zadań pierwszej serii pierwszego etapu. Opublikujemy je również w naszym serwisie.

O uprawnieniach laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych decydują obecnie senaty wyższych uczelni. Mogą one zwolnić z egzaminów wstępnych.

A oto treść zadań III etapu XLVI Olimpiady Astronomicznej:

1.W lutowym numerze Sky & Telescope z roku 2001 ukazała się notatka o znalezieniu pary prawie bliźniaczych związanych grawitacyjnie planetoid o jasności 24 magnitudo każda. Według tej notatki okres wzajemnego obiegu planetoid wynosi około 4 lat, odległość kątowa – cztery sekundy, a odległość między tymi ciałami – 130 tysięcy kilometrów. Dodatkowo podano, że rozmiary planetoid wynoszą około 100 kilometrów. Powyższe dane są przybliżone i dlatego nieco sprzeczne. Przedyskutuj je, a w szczególności rozpatrz problem rozmiarów planetoid w świetle pozostałych przytoczonych danych. W celu porównania użyj danych Charona znajdującego się w zbliżonej odległości od Słońca (wg Szkolnego Słownika Astronomii magnitudo 16,8, promień 595 km, masa 1,77 1021kg).

2.W drugim etapie olimpiady spotkaliśmy się z tzw. dynamiczną skalą czasową. Ewolucja obłoku gazowego może zachodzić w czasie zbliżonym do tej skali jeżeli energia kurczącego się obłoku nie jest zamieniana na energię termiczną. Zachodzi to w przypadku intensywnego chłodzenia(np. przez wypromieniowanie) lub gdy w obłoku pojawi się „kanał” pochłaniający energię. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z kurczeniem się nie zjonizowanego gazu, a w drugim, gdy energia grawitacyjna zamieniana jest na energię dysocjacji i jonizacji. Kurczenie obłoku następuje w każdym przypadku, gdy energia grawitacyjna jest większa co do modułu od energii termicznej, a w przeciwnym przypadku następuje rozprężanie. Zakładając dla uproszczenia, że energia grawitacyjna obłoku jest opisana wzorem Eg= -GM2/5R , gdzie M- masa obiektu, R – jego promień oszacuj:

1.Jaką gęstość musi mieć obłok wodoru H2 o masie równej masie Słońca (2 * 1030 kg) i temperaturze 20 K by móc zacząć kurczenie.

2.Jaki będzie promień powstałej w ten sposób protogwiazdy jeżeli założyć, że połowa energii grawitacyjnej wydzielonej w trakcie kurczenia zostanie zamieniona na energię dysocjacji (4,5 eV na cząsteczkę) i jonizacji (13,6 eV na atom, 1eV=1,6 * 10-16 J), a promień protogwiazdy odpowiada momentowi, gdy jonizacja dotyczy całej gwiazdy.

3.Asteroida 2002 NY 40 zbliżyła się do Ziemi na odległość 540 000 km. Na rysunku zaznaczono pozycję planetoidy w dniu zbliżenia. Nachylenie orbity planetoidy do ekliptyki jest niewielkie. Zakładając, że asteroida jest kulą odbijającą światło jak ziemski Księżyc i wiedząc, że jej jasność obserwowana wynosiła 6.m5 oraz korzystając z dodatkowych przyjętych przez siebie danych i uproszczeń oceń średnicę planetoidy. Wymień wszystkie przyjęte przez siebie uproszczenia i założenia oraz przeprowadź ocenę jakości swego oszacowania.

4.Aparatura planetarium odtworzy dwukrotnie wygląd nieba obserwowany w obecnych czasach przez „hipotetycznego” obserwatora z powierzchni jednej z planet Układu Słonecznego. Określ z możliwie największą dokładnością czas i miejsce obserwacji. Podaj pełne uzasadnienie odpowiedzi.

5.Na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji Księżyca:

a)oceń jego współrzędne horyzontalne

b)zaznacz na załączonej mapce linię terminatora

c)dokonaj identyfikacji widocznych w polu widzenia lunetki elementów powierzchni zaobserwowanych w pobliżu terminatora

d)wyznacz kąt pomiędzy kierunkiem przechodzącym przez końce linii widocznego terminatora, a kierunkiem koła godzinnego przechodzącego przez Księżyc.

6.W dniu 7 maja 2003 roku pomiędzy 5,2h oraz 10,5h UT nastąpi przejście Merkurego przed tarczą Słońca. Podaj przybliżony termin następnego podobnego zjawiska.

Przyjmij następujące założenia:

1.orbity Merkurego i Ziemi są okręgami

2.średnica kątowa tarczy Słońca obserwowanego z Ziemi wynosi 32′

3.wielka półoś ( w przyjętych założeniach promień) orbity Merkurego a= 0,387 AU

4.nachylenie orbity Merkurego względem ekliptyki i= 7,0 stopnia

5.okres obiegu Merkurego wokół Słońca wynosi 87,97d

6.średnica Merkurego wynosi 4880 km.