Siedem rosyjskich i europejskich przedsiębiorstw pracują nad rozwinięciem potężnego rakietowego silnika wielorakiego użytku zużywającego metan i ciekły tlen.

Przedsiębiorstwa, których przedstawiciele zostali zaprezentowani na ceremonii w Moskwie 22 marca, to: NPO Energomash, Chemical Automation Design Bureau, Keldysh Research Center, Astrium GmbH, Snecma Motors, Volvo Aero Corp oraz Techspace Aero – oddzielna firma z grupy Snecma.

Cały projekt stworzenia silnika wielorakiego użytku będzie składał się z trzech faz: początkowe badania i projekty, testowanie na makietach i końcowe testy na kompletnym silniku. Wstępne zakończenie projektu jest planowane na rok 2015.

Aktualnie poszukiwane są fundusze na pierwszą fazę, której cenę szacuje się na 20 milionów euro (około 17,6 milionów dolarów). Kompanie zajmujące się projektem mają nadzieję na wsparcie Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Maksymalne fundusze jakie mogą być poświęcone na rozwój silników wielorakiego użytku Volga to 1 bilion euro.

Projektanci silnika Volga mają nadzieję, że, dzięki nowej technologii, koszty wystrzeliwania pojazdów kosmicznych spadną dramatycznie. Uczestnicy projektu wiedzą, że trudno jest przewidzieć jaki będzie rynek zbytu w przyszłości, ale próbują zbudować technologię, która okaże się skuteczna w przyszłości i mają nadzieję, że silnik pozwoli stworzyć nowe zastosowania, które na razie są trudne do wyobrażenia.

Autor

Zbigniew Artemiuk