Wśród ponad 15 tysięcy nowo opublikowanych zdjęć wykonanych przez sondę Mars Global Surveyor (MGS) znajdują się między innymi zdjęcia Czerwonej Planety całkowicie zasnutej przez burzę piaskową i fotografie marsjańskich wulkanów Ceraunius Tholus i Uranius Tholus. Nowe zdjęcia zwiększają całkowitą liczbę fotografii uzyskanych przez MGS do ponad 93 tysięcy.

Zdjęcia pochodzą z pierwszej fazy rozszerzonej misji MGS, która rozpoczęła się 1 lutego 2001 roku. W jej ramach dokładnie sfotografowane zostały rejony, które uniknęły takiej fotografii w ramach misji podstawowej.

Przyrząd Mars Orbiter Camera (MOC), który znajduje się na pokładzie sondy Mars Global Surveyor (MGS), zrobił w marcu tego roku zdjęcia wspaniałych wulkanów marsjańskich, zwanych Ceraunius Tholus i Uranius Tholus.

Zdjęcie przedstawia marsjańskie wulkany Ceraunius Tholus (na dole zdjęcia) i Uranius Tholus (na górze zdjęcia). Wygląd kraterów, w szczególności krateru Uranius Tholus, wskazuje, że wulkany te należą do dość starych i obecnie już nieaktywnych. Krater wulkanu Ceraunius Tholus ma u szczytu średnicę 25 kilometrów. Całe zdjęcie jest oświetlane przez Słońce z lewej, górnej strony. Fotografię wykonał przyrząd Mars Orbiter Camera (MOC), który znajduje się na pokładzie sondy Mars Global Surveyor (MGS).

Malin Space Science System i California Institute of Technology zbudowały MOC używając pozostałości po misji Mars Observer.

Miejsce na południowym wschodzie od Ceraunius Tholus (z prawej strony ponad dolnym wulkanem) to jedna z najbardziej rozległych pozostałości pyłowych po ostatniej globalnej burzy pyłowej, która pokrywała Marsa w 2001 roku.

MOC dostarczyła również zdjęć żlebów w kraterach marsjańskich Kaiser i Newton. Oba zdjęcia pokrywają obszar o średnicy 3 kilometrów i są oświetlane przez Słońce od strony lewego górnego rogu.

Na zdjęciu widoczne są żleby powstałe wewnątrz krateru uderzeniowego, znajdującego się w większym kraterze Kaiser. Na zdjęciu widać również smugi powstałe w wyniku działalności trąb powietrznych, które rozwiały zewnętrzną warstwę pyłu. Smugi takie tworzą się na tych szerokościach geograficznych na przełomie marsjańskiej wiosny i lata. Zdjęcie wykonano za pomocą kamery Mars Orbiter Camera (MOC), instrumentu znajdującego się na pokładzie sondy Mars Global Surveyor.

Na zdjęciu widoczne są żleby powstałe w Kraterze Newton. U ujścia żlebów widoczne są rumowiska skalne. Sądzi się, że żleby te powstały w wyniku erozji spowodowanej przez płynącą ciecz lub w wyniku osunięcia materii pod wpływem siły grawitacji. Zdjęcie wykonano za pomocą kamery Mars Orbiter Camera (MOC), instrumentu znajdującego się na pokładzie sondy Mars Global Surveyor.

Wśród masy zdjęć dostarczonych przez sondę MGS są również fascynujące zdjęcia obejmujące całą planetę. Dwa z nich ukazują ten sam rejon krótko przed oraz w trakcie potężnej burzy piaskowej, która rozpętała się latem ubiegłego roku. Drugie ze zdjęć pokazuje powierzchnię Marsa całkowicie zasnutą piaskiem znajdującym się w atmosferze.

Zdjęcie wykonane przez sondę Mars Global Surveyor przedstawia powierzchnię Czerwonej Planety 30 czerwca 2001 roku, krótko przed rozpoczęciem potężnej burzy piaskowej.

Zdjęcie wykonane przez sondę Mars Global Surveyor przedstawia powierzchnię Czerwonej Planety 31 lipca 2001 roku, w czasie trwania potężnej burzy piaskowej.

Więcej zdjęć można odnaleźć na stronach misji.

Zdjęcie, zrobione w lutym 2001 roku przez przyrząd Mars Orbiter Camera, znajdujący się na sondzie Mars Global Surveyor, przedstawia ciemne i jasne pokrywy na północnej polarnej czapie. Górna jasna część to delikatna pokrywa piasku. Wiatr utworzył gwałtowne skarpy, kiedy spowodował erozję piasku (na zdjęciu w górnej części). Piasek ten następnie, został wywiany w kierunku górnej, lewej części zdjęcia.