Zdjęcie w tle: Image courtesy of Stellarium

O obiekcie:

Mgławice refleksyjne to gwiazdotwórcze obłoki gazu i pyłu, które błyszczą się dzięki energii emitowanej przez pobliską gorącą gwiazdę. Poniższe ujęcie Caldwell 68 zostało wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a za pomocą Wide Field and Planetary Camera 2. Mgławice mogą świecić w różnych długościach fali elektromagnetycznych, a to konkretne zdjęcie zrobiono w świetle widzialnym. Gwiazda, która rozświetla C68 to gwiazda typu T Tauri, czyli młoda gwiazda, której jasność zmienia się w miarę upływu czasu. Nieraz posiadają one dysk protoplanetarny. Te pyłowe dyski okrążają niektóre młode gwiazdy i mogą przerodzić się w układy planetarne takie, jak nasz Układ Słoneczny. Obserwacje użyte do tego ujęcia były częścią przeglądu pobliskich gwiazd typu T Tauri w poszukiwaniu widzialnych dysków akrecyjnych.

• Typ obiektu: mgławica refleksyjna
  • Jasność: 9,5m
  • Gwiazdozbiór: Korona Południowa
  • Deklinacja: -36° 57′ 28″
  • Rektascensja: 19h 02m 55s
  • Rozmiar kątowy: 25′ x 20′

Jak obserwować?

Najlepsza pora roku na obserwacje C68 na półkuli północnej to lato, a na półkuli południowej – późna zima. Obiekt można zobaczyć nawet przez niewielki teleskop. Przypomina wachlarz rozpościerający się od R Coronae Australis (po prawej na zdjęciu Hubble’a) po T Coronae Australis (po lewej stronie). Znajduje się również w pobliżu innych większych mgławic, takich jak NGC 6727 i IC 4812.

Caldwell 68 na mapie nieba.

Amelia Staszczyk