Voorwerp Hanny, czyli po prostu z holenderskiego Obiekt Hanny, to typ obiektów, które po raz pierwszy zostały zaobserwowane w 2007 r. przez Duńską nauczycielkę Hanny van Arkel w ramach projektu Galaxy Zoo. Była to tajemnicza struktura (kolor zielony) w pobliżu galaktyki IC 2497.

Voorwerp to struktura składająca się wyłącznie z gazu podgrzanego przez promieniowanie do temperatury ponad 10 tysięcy stopni Celsjusza. Według hipotezy tłumaczącej powstanie Obiektów Hanny, kwazar, który miałby wzbudzić gaz w Voorwerpie do świecenia, już dawno przestał promieniować, co by tłumaczyło jego nieobecność na zdjęciach. Jednak ze względu na dużą odległość – kilkadziesiąt tysięcy lat świetlnych pomiędzy kwazarem a Voorwerpem, nadal moglibyśmy obserwować skutki promieniowania kwazaru, jego świetlne echo.

Inną hipotezą, niewymagającą obecności obiektu aktywnego setki tysięcy lat temu, jest ta, która jako źródło światła wzbudzającego Obiekt Hanny podaje supermasywną czarną dziurę wraz z dżetami, znajdującą się w pobliskiej galaktyce IC 2497.