Najnowsze zdjęcie galaktyki Phantom pokazuje, co może nam dać połączenie obrazów z teleskopów pracujących w kilku różnych długościach fal. W tym przypadku obrazy z JWST i Hubble’a dopełniają się, dając nam niesamowite zdjęcie.

Galaktyka M74 znajduje się 32 miliony lat świetlnych od Ziemi, w gwiazdozbiorze Ryb. Dzięki swoim pięknym ramionom i dobremu ustawieniu w stosunku do nasire  jest jednym z ulubionych obiektów astronomów badających powstawanie i strukturę galaktyk spiralnych.

Galaktyka M74 widziana oczami Webba.

Galaktyka Phantom jest galaktyką spiralną typu Sc, co oznacza, że ma bardzo dobrze rozwinięte ramiona i słabo widoczne jądro.

Innowacyjne elementy optyczne Webba ujawniły delikatnie zarysowane chmury gazu i pyłu w potężnych ramionach galaktyki. Z kolei brak gazu w środku galaktyki umożliwia obserwację gromady gwiazd w jej centrum bez przeszkód.

Aby zrobić zdjęcie M74, JWST użył instrumentu MIRI, robiącego zdjęcia w średniej podczerwieni. Dzięki niemu naukowcy mogą lepiej zbadać, jak zachodził proces formacji gwiazd w danej części Wszechświata. Oprócz M74 naukowcy obrali na cel 19 okolicznych galaktyk, w których powstają gwiazdy. Dane o nich zostały już zebrane przez naziemne obserwatoria i Kosmiczny Teleskop Hubble’a.

Od lewej: zdjęcie w świetle widzialnym zrobione przez Hubble’a, połączenie zdjęć z Hubble’a i Webba, zdjęcie w podczerwieni zrobione przez Webba.

Po dodaniu zdjęć z Webba na dłuższych falach, naukowcy będą w stanie określić, gdzie dokładnie powstają gwiazdy. Zmierzą też wielkość i wiek gromad gwiazd i dowiedzą się więcej o pyle przemierzającym przestrzeń pomiędzy gwiazdami.

Obserwacje przeprowadzone przez Hubble’a ujawniły bardzo jasne miejsca powstawania gwiazd, znane jako obszary H II. Obrazy wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a w świetle ultrafioletowym i widzialnym są idealnie dopełnione przez zdjęcia w podczerwieni z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba i radioteleskopów naziemnych, takich jak ALMA.

ESA/Webb, NASA & CSA, J. Lee and the PHANGS-JWST Team; ESA/Hubble & NASA, R. Chandar Acknowledgement: J. Schmidt

Zdjęcie galaktyki M74 uzyskane po połączeniu danych z radioteleskopów na Ziemi, Hubble’a i Webba.

Dzięki połączeniu danych z teleskopów pracujących na różnych częstotliwościach fal elektromagnetycznych, naukowcy są w stanie zebrać więcej informacji, niż z jednego obserwatorium — nawet z Webba!

Małgorzata Jędruszek